استارتاپ یونیکورن چیست؟

استارتاپ یونیکورن چیست؟۸ دی ۱۴۰۰ 3 رای

اصطلاح یونیکورن اولین بار در سال 2013 توسط آیلین لی استفاده شد و به شرکت‌هایی که بعد از سال 2003 ایجادشده‌اند و ارزش فعلی آن‌ها بیش از یک میلیارد دلار است، استارتاپ یونیکورن گفته می‌شود. در معنی لغوی واژه یونیکورن به معنای اسب تک‌شاخ است. تک‌شاخ‌ها موجودات افسانه‌ای هستند که یک‌شاخ در سرشان دارند و استارتاپ یونیکورن، استارتاپ‌هایی هستند که خیلی زود به ارزش بالای 1 میلیارد دلاررسیده‌اند و مانند اسب تک‌شاخ به یک افسانه تبدیل شده‌اند. آیلین لی برای اولین بار در مقاله‌ی خود «به باشگاه یونیکورن خوش‌آمدید: آشنایی با استارتاپ‌های یک میلیارد دلاری» درباره یونیکورن در جهان سرمایه‌داری نوشت. در این مقاله، او در مورد استارتاپ‌هایی که از سال 2000 به بعد ایجادشده‌اند نوشت و برآورد کرد که تنها 0.07 درصد از آن‌ها تاکنون به ارزش 1 میلیارد دلار رسیده‌اند. وی خاطرنشان کرد که استارتاپ‌هایی که موفق به رسیدن به ارزش 1 میلیارد دلار شدند، بسیار نادر هستند و پیدا کردن آن‌ها مانند پیدا کردن یک اسب تک‌شاخ اسطوره‌ای است. در این مقاله از همیار آکادمی به صورت کامل قصد داریم تا شما را با استارتاپ یونیکورن آشنا کنیم پس تا پایان همراه ما باشید.

چه تعداد استارتاپ یونیکورن در جهان وجود دارد؟

به‌جز اصطلاح یونیکورن، اصطلاحات دیگری هم برای توصیف اندازه‌ی یک شرکت استارتاپی به کار می‌رود. به شرکت‌هایی که ارزش آن‌ها بالای 10 میلیارد دلار است دکاکورن (decacorn) و به شرکت‌هایی که بالای 100 میلیون دلار ارزش‌دارند، هکتوکورن (hectocorn) گفته می‌شود. Uber، Dropbox، SpaceX، WeWork و … برخی از Decacorns مشهور هستند. TechCrunch می‌گوید که تا مارس 2018، 279 شرکت یونیکورن وجود داشت. بزرگ‌ترین یونیکورن‌ها در سال 2018 عبارت‌اند از Uber، Airbnb، Palantir، Pinterest و Xiaomi. در ماه مارس 2018 هم اعلام شد که ارزش Dropbox به بیش از 10 میلیارد دلار رسیده است و این یعنی تازه‌ترین دکاکورن در حال حاضر Dropbox است.

یونیکورن ها دیگر کمیاب نیستند

تعداد شرکت‌های یونیکورن در جهان به‌سرعت در حال افزایش است. زمانی که آیلین لی اولین بار این اصطلاح را در سال 2013 معرفی کرد، تنها ۳۹ شرکت یونیکورن وجود داشت اما اکنون تعداد آن‌ها بیش از پنج برابر شده است. رشد استارتاپ‌های یونیکورن از سال 2012 تا سال 2015 دو برابر قبل بوده و این یعنی در آینده شاهد یونیکورن‌های بیشتری هستیم.

آیا در ایران استارتاپ یونیکورن وجود دارد؟

در اردیبهشت سال 97 مدیرعامل شرکت اسنپ ادعا کرد که ارزش این شرکت بین 1.4 تا 1.7 میلیارد دلار است و این یعنی اسنپ هم تبدیل به یک شرکت یونیکورن شده است اما بعد از افزایش چند برابری نرخ ارز در سالی که گذشت مطمئناً دیگر نمی‌توان اسنپ را جزو شرکت‌های یونیکورن دانست. دیجی کالا هم که عنوان پربازدیدترین سایت فروشگاهی خاورمیانه را یدک می‌کشد تا مرز یونیکورن شدن پیش رفت اما این شرکت هم به دلیل افزایش نرخ ارز از این موضوع فاصله گرفته است. پس جواب سؤال ما تا این تاریخ (تیرماه 98) خیر است و در حال حاضر هیچ شرکت ایرانی را نمی‌توان جزو استارتاپ‌های یونیکورن دانست.

ویژگی های استارتاپ یونیکورن

تقریباً تمام استارتاپ‌های یونیکورن، صنعت را به‌کلی تغییر داده‌اند. اوبر، سفر با تاکسی را تغییر داد، Airbnb بر روی صرفه‌جویی تمرکز کرده است، Snapchat زمینه‌های شبکه‌های اجتماعی را تغییر داد و… . بیشتر استارتاپ‌های یونیکورن نه‌تنها بر مزیت اولین بودن (FMA) سرمایه‌گذاری می‌کنند، بلکه موقعیت خود را به‌طور دائمی با نوآوری بهبود می‌بخشد. منظور از مزیت اولین بودن این است که یک نوآوری در پشت این استارتاپ‌ها قرارگرفته است و این استارتاپ‌ها در زمینه‌ی کاری خود اولین بوده‌اند. به‌عنوان‌مثال اسنپ اولین استارتاپی بود که تاکسی اینترنتی را به ایران آورد و همین نوآوری بود که این استارتاپ را تا مرز یونیکورن شدن پیش برد. پس اسنپ پاداش اولین بودن را دریافت کرده است. 87٪ محصولات استارتاپ‌های یونیکورن در حوزه‌ی نرم‌افزار، 7٪ سخت‌افزار و 6٪ در حوزه‌ی محصولات و خدمات دیگر فعالیت می‌کنند.

62٪ از یونیکورن‌ها B2C هستند و مدل‌های کسب‌وکار خود را بر روی ایجاد چیزهای ساده‌تر و مقرون‌به‌صرفه تر برای مصرف‌کنندگان قرار داده‌اند. منظور از B2C ارتباط مستقیم با مصرف‌کننده است. به‌عبارت‌دیگر در بازاریابی از نوع B2C استارت اپ‌ ها مستقیماً محصولات یا خدمات خود را به مشتری می‌فروشند. به‌عنوان‌مثال دیجی کالا یک استارتاپ است (البته یونیکورن نیست!) که مستقیماً محصولات خودش را به مشتریان می‌فروشد، پس از B2C استفاده می‌کند.

آیا اصطلاح استارتاپ یونیکورن محدود به استارتاپ‌های تکنولوژی است؟

صدها یونیکورن در دنیا وجود دارد که در حوزه‌های تجارت الکترونیک، خرده‌فروشی و صدها حوزه‌ی دیگر فعالیت دارند. باوجود آن‌که بسیاری از آن‌ها استارتاپ‌ها در بخش تکنولوژی فعالیت می‌کنند اما اصطلاح یونیکورن فقط به تکنولوژی محدود نمی‌شود و هر نوع استارتاپی می‌تواند تبدیل به یک یونیکورن شود.

بهترین سن برای شروع کسب و کار چه سنی است؟

یونیکورن با ناروال (Narwhal) چه تفاوتی دارد؟

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که یونیکورن چه تفاوتی با ناروال دارد که در پاسخ به این سوال باید گفت که ناروال به استارتاپ‌هایی که فقط در کانادا ارزش بالای 1 میلیارد دلار دارند گفته می‌شود اما یونیکورن مربوط به همه‌ی استارتاپ‌های موجود در دنیا است و محدود به کشور خاصی نمی‌شود.

درس هایی از استارت‌ آپ های یونیکورن برای رشد

رشد استارت‌آپ‌ها در یک شب اتفاق نخواهد افتاد! حتی استارت‌آپ‌هایی که رشد سریعی دارند، باید حداقل از چندین دوره مالی گذر کنند. چند نکته مهم که می‌توان از استارت‌آپ‌ها یونیکورن نوپا و البته موفق یاد گرفت، عبارتند از:

1) افراد مناسب استخدام کنید

اگر قصد راه‌اندازی یک استارتاپ یونیکورن موفق داشته باشید، باید سعی کنید افراد درستی را استخدام کنید. افراد درست به افرادی گفته می‌شود که مهارت‌های موردنیاز را دارند و البته دارای ارزش‌های مشترک با سایر اعضای تیم هستند. اگر همه افراد تیم و هیئت مدیره دارای ارزش‌های یکسانی باشند، راحت‌تر می‌توانید به اهداف استارتاپ‌ خود دست پیدا کنید.

2) مشکلات موجود را به صورت صحیح حل کنید

محصولاتی باعث جذب کاربران می‌شود که نیاز یا خواسته مشتری را برطرف کند. به همین دلیل است که اگر می‌خواهید در بازار رقابت، رشد کنید باید از همان ابتدا به دنبال پیدا کردن مشکلات و حل آن‌ها باشید. اگر مشکلات استارتاپ‌ شما حل شوند، در آینده مخاطبانی خواهید داشت که استارت‌آپ شما برایشان مهم است. این مشکلات می‌تواند از تجربه شخصی کاربران بدست آید و با اضافه کردن ویژگی‌های مختلف به محصول خود، آن را بهبود ببخشید.

3) کسب و کار خود را به خوبی بشناسید

یکی از موارد مهمی که برای استارتاپ یونیکورن اهمیت زیادی دارد، جذب سرمایه است. تامین مالی استارتاپ‌ کار ساده‌ای نیست و می‌تواند یک فرآیند طولانی و سخت باشد. تنها زمانی می‌توانید این فرآیند را کوتاه‌تر کنید که به کسب‌وکار خود اعتماد داشته باشید و آن را به خوبی بشناسید. هنگام جذب سرمایه، استارتاپ‌ باید به خوبی نشان دهند که رقبای خود را به خوبی در طرح داخلی و بین‌المللی می‌شناسند. همین مسئله باعث می‌شود تا سرمایه‌گذار اعتماد کرده و از شما حمایت کند.

4) هزینه ها را به صورت موثر مدیریت کنید

گاهی اوقات لازم است تا استارتاپ‌‌ها سازگار، با پشتکار و دارای انعطاف‌پذیری زیادی باشند تا بتوانند دوام بیاورند. بحران‌های مالی مختلفی برای استارتاپ‌‌ها به وجود می‌آید که اکثر آن‌ها غیرقابل پیش‌بینی هستند. در چنین شرایطی برنامه‌ریزی مالی درست و مدیریت موثر آن می‌تواند به شما کمک کند. با کاهش هزینه‌های غیرضروری می‌توانید ضرر خود را کاهش دهید و روی مهم‌ترین دارای استارت‌آپ خود، یعنی محصول و تیم خود تمرکز کنید.

5) روابط را بهبود و گسترش دهید

ایجاد روابط بخش بسیار مهمی از استارتاپ‌ یونیکورن محسوب می‌شود. داشتن یک شبکه گسترده از مخاطبان به شما کمک می‌کند تا بتوانید شرکای تجاری مناسبی پیدا کنید. برقراری ارتباط قوی با رهبران تجاری بازار به خصوص برای استارتاپ‌های نوپا می‌تواند کمک زیادی به شما کند. این مسئله باعث می‌شود تا از تجربیات آن‌ها استفاده کنید و به جای آزمون و خطا، راه درست را بروید.

6) روی رشد پایدار تمرکز کنید

گاهی اوقات استارتاپ‌ها خیلی سریع پیش می‌روند و به نظر می‌رسد که موفق می‌شوند اما ناگهان سقوط می‌کنند! استارتاپ‌ها باید به دنبال رشد پایدار باشند نه سریع. رشد سریع ممکن است باعث شود تا زیرساخت استارتاپ شما برای پاسخگویی به نیاز کاربران مناسب نباشد اما رشد پایدار می‌تواند به موفقیت شما منجر شود. توصیه می‌شود استارتاپ‌های نوپا روی مشتریان کوچک تمرکز کنند و زمانی که زیرساخت و سرمایه لازم برای مدیریت مشتریان بزرگ را داشتید، این کار را انجام دهید.

استارتاپ شما هم می تواند یک استارتاپ یونیکورن باشد

یونیکورن شدن آرزوی هر استارتاپی است. برخی از استارتاپ‌ها چندین سال تلاش کرده‌اند تا به استارتاپ یونیکورن تبدیل‌شده‌اند. اگر شما هم در فکر یک استارتاپ هستید باید تلاش و پشتکار زیادی داشته باشید تا بتوانید موفق باشید. ما در این مقاله سعی کردیم استارتاپ‌های یونیکورن را به‌صورت کامل شرح دهیم. اگر شما هم نکات دیگری در مورد استارتاپ یونیکورن دارید لطفاً در بخش دیدگاه‌ها ذکر کنید.

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes
0 نظرات

بدون نظر