فهرست مطالب

خسته ام… می‌خواهم بیزینس خودم را داشته باشم و رئیس خودم شوم! می‌خواهم برای خودم کار کنم و چند برابر حقوقم، پول در بیاورم! بیخیال این جملات کلیشه‌ای شوید…

تجربه فراز و فرودهای فراوان و تحمل سختی‌های طاقت‌فرسا، ما را به مدرسهٔ کسب‌وکاری تبدیل کرده که در آن، پرده از حقایق پشت پرده کارآفرینی برداشته و ناگفته‌ها را با شما در میان می‌گذاریم. بله ما در همیار آکادمی همیشه سعی کرده‌ایم واقعیت‌ها را به شما بگوییم و از هرگونه مبالغه و اغراق دوری کنیم.

مقالهٔ پیش رو حاصل سال‌ها زحمت و تجربه، مطالعه و تحقیق عمیق در زمینه موفقیت و کارآفرینی می‌باشد، پس مطالعه آن برای همه کارمندان و کسانی که علاقه‌مند به دنیای کارآفرینی هستند توصیه می‌شود. قبل از هر چیز بهتر است بامعنا و مفهوم کارمندی و کارآفرینی آشنا شویم. پس در ادامهٔ مقاله بادقت همراه ما باشید.

کارمند کیست؟

کارمند (به انگلیسی Employee) کسی است که به‌صورت پاره‌وقت یا تمام‌وقت و یا قراردادی در ازای دریافت حقوق و مزایا، وظایف و مسئولیت‌‌های مشخصی را در یک سازمان یا شرکت به‌عهده می‌گیرد.

کارمندان نقش مهم و کلیدی در اداره امور جامعه دارند و با انجام وظایف خود در زمینه‌های مختلف به پیشرفت و توسعه جامعه کمک می‌کنند.

قانون کار کارمندان را به دو دستهٔ کلی کارمند رسمی و کارمند پیمانی تقسیم می‌کند که می‌توانند به‌عنوان کارمند دولتی در دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی کار کنند یا به‌عنوان کارمند خصوصی در شرکت‌ها و مؤسسات مشغول به کار شوند.

آمارها نشان می‌دهد دولت ایران با مجموع کارمندان بازنشسته و مشغول به کار به 8.5 میلیون نفر حقوق پرداخت می‌کند! پس در نتیجه می‌توان گفت هیچ کشوری بدون نیروی انسانی کارآمد قابل اداره نیست!

کارآفرین کیست؟

کارآفرین (به انگلیسی Entrepreneur) کسی است که ایده‌ها و فرصت‌های جدید را به واقعیت تبدیل می‌کند! به زبان ساده‌تر کارآفرین مثل یک راننده هواپیما است که سرنشینان را برای رسیدن به هدفی مشخص هدایت می‌کند.

کارآفرینان نقش مهم و کلیدی در توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال دارند. در واقع کارآفرینان معماران آینده هستند و با خلاقیت و نوآوری خود مسیر پیشرفت جامعه را تعیین می‌کنند.

ایلان ماسک با تسلا و اسپیس ایکس، استیو جابز با اپل، بیل گیتس با مایکروسافت و مارک زاکربرگ با فیس‌بوک نمونه‌هایی از کارآفرینان برجسته در سطح جهانی هستند که با ایجاد تغییر و پر کردن خلأهای جامعه، جهان را به مکانی بهتر تبدیل کرده‌اند.

تفاوت کارمند با کارآفرین

فرق کارمند با کارآفرین

کارمند و کارآفرین هر دو در فعالیت‌های اقتصادی مشارکت دارند و در نقش خود مؤثر هستند، اما تفاوت‌های اصلی بین آن‌ها وجود دارد که در ادامه می‌خواهیم به بررسی آنان بپردازیم.

قبل از هر چیز باید بدانید که هدف ما از ارائه اطلاعات و مثال‌ها صرفاً نشان دادن تفاوت‌ها و ویژگی‌های کارمندان و کارآفرینان می‌باشد و قرار نیست شما با خواندن این مطالب به یک قشر زحمت‌کش دیدگاه منفی پیدا کنید.

هر فرد در مسیر شغلی خود منحصربه‌فرد است و انتخاب‌های متفاوتی دارد؛ بنابراین در زندگی اجتماعی علی‌الخصوص شبکه‌های اجتماعی از هرگونه مقایسه و تخریب دوری کنید. مهم این است که هر فرد مسیری را انتخاب کند که به او حس رضایت و احساس خوشبختی دهد.

ریسک‌پذیری

کارمندان ریسک‌پذیری کم‌تری دارند زیرا از حقوق و مزایای ثابت برخوردار هستند؛ ولی در مقابل کارآفرینان ریسک‌پذیری بسیار بالایی دارند چون مسئولیت موفقیت یا شکست کسب‌وکار خود را بر عهده گرفته‌اند. پذیرش اینکه ریسک‌پذیری در انسان‌ها می‌تواند متفاوت باشد می‌تواند در درک این مسئله به شما کمک کند. همه مثل هم نیستند!

اگر کارمند هستید و می‌خواهید کارآفرین شوید این جمله از مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک، می‌تواند بهترین راهنما باشد:
“بزرگ‌ترین ریسک، ریسک نکردن است! در واقع در دنیایی که به‌سرعت در حال تغییر است، تنها راهبردی که شکست آن قطعی است، ریسک‌ نکردن است!”

پاداش

کارمندان حقوق و مزایای ثابت خود را دارند و معمولاً در مناسبت‌های مختلف هدیه و پاداش دریافت می‌کنند ولی کارآفرینان پاداش خود را زمانی دریافت می‌کنند که به موفقیت خاصی در کسب‌وکارشان رسیده باشند.

استقلال

کارمندان از استقلال کمتری برخوردار هستند زیرا باید از دستورالعمل‌های مقامات بالاتر اطاعت کنند و اجراکنندهٔ دستور باشند ولی کارآفرینان از استقلال بیشتری برخوردار هستند زیرا خودشان تصمیمات خود را می‌گیرند و آزادی عمل دارند.

ترک‌ها یک اصطلاح عامیانه جالب دارند که می‌گوید: بیزه قانون یوخدو! یعنی واسه ما قانونی وجود نداره! این اصطلاح بازاری حکایت کارآفرینان است چون نویسندهٔ قوانین و مقررات شرکت خودشان هستند.

زمان

اگر کارمند باشید باید در یک‌ زمان مشخص در محل کار خود حضور داشته باشید و وظایفی که به شما سپرده شده است را انجام دهید.

احتمالاً هرازگاهی هم مرخصی بگیرید و از اندک زمانی که در اختیار دارید نهایت استفاده را ببرید. اما کارآفرینان این‌طور نیستند چون آزادی زمانی دارند و هروقت که بخواهند کار می‌کنند، به تفریح می‌روند و خوش می‌گذرانند برعکس کارمندان که در طول سال منتظر تعطیلات و زمان آزاد هستند.

خلاقیت

کارمندان به‌دلیل موقعیت شغلی که دارند ممکن است نیاز به خلاقیت کم‌تری داشته باشند و وظایف مشخص و تکراری را هر روز انجام دهند ولی کارآفرینان باید خلاق و نوآور باشند تا بتوانند در بازار رقابت کنند. شوخی نیست! یک کارآفرین بدون خلاقیت مثل یک پرندهٔ بدون بال است!

انگیزه

کارمندان به‌خاطر تکرار مکررات ممکن است انگیزهٔ کم‌تری برای بهبود عملکرد خود داشته باشند ولی کارآفرینان به‌شدت انگیزه دارند تا موفق شوند و به اهداف خود برسند.

یک کارآفرین واقعی از کار کردن لذت می‌برد و سعی دارد با یادگیری مهارت‌های جدید و بهبود روابط تجاری خود سریع‌تر موفق شود. یک کارآفرین مجبور است با‌انگیزه باشد زیرا به‌خوبی می‌داند بی‌انگیزه بودن آفت کسب‌وکار است و به شکست منتهی می‌شود.

چگونه کارآفرینی را شروع کنیم؟

از کارمندی تا کارآفرینی، چگونه کارآفرین شویم؟

سفر از کارمندی به کارآفرینی مسیری جذاب و پر فراز و نشیب است که نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، تلاش مستمر و تعهدی عمیق می‌باشد. قبل از اینکه شروع کنید یادتان باشد اینجا کسی بالای سرتان نیست!

جز خودتان کسی به دادتان نخواهد رسید و مسئول تمامی اشتباهات، شکست‌ها و موفقیت‌ها خودتان هستید! آماده‌اید؟ کمربندهایتان را محکم ببندید چون سفری طولانی به سرزمین ناشناخته‌ها خواهیم داشت.

شناخت علایق و مهارت‌هایتان

به علایق، استعدادها و مهارت‌های خود توجه کنید و ببینید به چه چیزی علاقه دارید و چه زمینه‌ای برای کارآفرینی به شما شور و انگیزه می‌دهد. بهتر است در یک جای خلوت و به دور از شلوغی و سروصدا به تمامی چیزهایی که علاقه دارید فکر کنید. بهتر است به کارهایی که روزانه انجام می‌دهید نیز نگاهی بیندازید.
مثال: روزی 4 ساعت سریال می بینید؟ به فیلم‌های ایرانی و خارجی علاقه دارید؟
پس به جای 4 ساعت روزی 8 ساعت فیلم و سریال ببینید ولی نقد و بررسی آن‌ها را نوشته و در وبسایت یا شبکه‌های اجتماعی خود منتشر کنید. قطعا علاقه‌مندانی پیدا خواهند شد که شما را دنبال کنند و پیگیر مطالب‌تان باشند.

بررسی ایده‌، تقاضا و رقبا

با مشورت، مطالعه، پرسش و جو و بررسی بازار، ایده‌های مختلف را ارزیابی کنید و ایده‌ای را انتخاب کنید که به نظرتان پتانسیل زیادی برای موفقیت دارد. بررسی کنید که آیا برای ایده‌ٔ شما تقاضای کافی در بازار وجود دارد؟ و با چه رقبایی مواجه خواهید بود.

نوشتن طرح کسب‌وکار

آن چیزی را به دنبالش هستید را روی کاغذ بیاورید. طرحی جامع از ایده‌تان، نحوه‌ اجرا، منابع مورد نیاز و چشم‌انداز آینده تهیه کنید.

در مورد بوم مدل کسب‌و‌کار مطالعه کنید. بوم مدل کسب‌وکار یا بیزینس مدل روشی جالب برای ترسیم و تحلیل مدل کسب‌وکارتان است.
در واقع شما با استفاده از این بوم قادر خواهید بود به کسب‌وکار چهارچوب دهید! این بوم شامل 9 بخش کلیدی می‌شود که به شما کمک می‌کند تا به طور شفاف و مختصر، نحوه‌ عملکرد و ارزش‌آفرینی کسب‌وکارتان را به تصویر بکشید. اگر تابه‌حال در مورد آن نشنیده‌اید، از اینجا بخوانید.

یافتن علایق و تقویت مهارت‌‌ها

حرفه‌ای عمل کنید! در دوره‌های آموزشی مرتبط با کسب‌وکار، بازاریابی، مدیریت و… شرکت کنید و مهارت‌های خود را ارتقا دهید.

شناخت علایق و توسعهٔ آن‌ها می‌تواند شما را سریع‌تر به مقصد برساند. با مطالعه‌ کتاب‌ها و مقالات مرتبط و مشورت با کارآفرینان باتجربه دانش و تجربه‌ خود را افزایش دهید.

آغاز به کار با حداقل امکانات

کمال‌گرا نباشید! شروع کنید به ساختن و روی هم چیدن آجرهای کسب‌وکارتان! منتظر ایده‌آل‌ترین شرایط نمانید و با حداقل امکانات و منابع کار خود را آغاز کنید. راه‌ رفتن در مه را بیاموزید! با هر قدمی که شما بردارید 5 متر جلوتر نمایان خواهد شد. پس زمان را از دست ندهید و شروع کنید.

انعطاف‌پذیری و صبر

مسیر سختی پیش رو دارید. در مسیر کارآفرینی با چالش‌ها و موانع زیادی روبه‌رو خواهید شد، انعطاف‌پذیری و صبر داشته باشید و از دست از تلاش کردن نکشید.

نتیجه‌گیری

نمی‌توان برای همه یک نسخه پیچید! کارمندی و کارآفرینی دو مسیر شغلی متفاوت با ویژگی‌ها و چالش‌های خاص خود هستند. همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، انتخاب بین این دو گزینه به عوامل مختلفی مانند علاقه، مهارت، میزان ریسک‌پذیری و شرایط زندگی فرد بستگی دارد.

برخی از کارمندان در کنار کار خود به‌دنبال ساخت کسب‌وکار شخصی‌شان هستند. این افراد معمولاً علاقه زیادی به کارآفرینی دارند و از کار کردن در کنار کار خود نمی‌ترسند. آن‌ها به‌تدریج و با برنامه‌ریزی دقیق سعی می‌کنند تا از کارمندی به کارآفرینی کوچ کنند. جالب است بدانید در مقابل کارآفرینانی هم هستند که به دلایل مختلفی از کارآفرینی دست می‌کشند و کارمند می‌شوند. ترس از شکست، دوری از استرس و داشتن یک زندگی نرمال و پر از آرامش از عوامل اصلی کوچ کارآفرینان به کارمندی است.

توجه: قبل از استعفا از کار خود و تبدیل شدن به یک کارآفرین تمام‌ وقت، مطمئن شوید که درآمد شما از کسب‌وکارتان از حقوق کارمندی شما بیشتر است. به اندازه کافی پول برای تأمین هزینه‌های زندگی خود و خانواده خود ذخیره کنید و به مسیری که انتخاب کرده‌اید ایمان داشته باشید.

بهتر است با این واقعیت روبه‌رو شوید که کارآفرینی همیشه با موفقیت همراه نیست! اگر توانایی تحمل استرس و بی‌پولی را ندارید، بهتر است به دنبال گزینه‌های دیگر باشید. موفقیت در کارآفرینی نیاز به یادگیری، تلاش فراوان، صبر و پایداری دارد و باید برای مواجهه با چالش‌ها و مشکلات آماده باشید.

دوره آموزشی قهرمان بیزینس برای کارمندان

پیشنهاد ویژه

اگر کارمند هستید و جسارت ورود به این دنیای پر از چالش را دارید، همین الان قدم اول را بردارید در دوره قهرمان بیزینس شرکت کنید. علی حاجی‌محمدی با سال‌ها تجربه و داشتن چندین بیزینس موفق با بهره‌گیری از روش‌ها و استراتژی‌های به‌روز، به شما نشان خواهد داد چگونه از توانمندی‌های خود برای رسیدن به موفقیت در بیزینس‌تان استفاده کنید.

  • آیا در حین کارمندی، می‌توانم کارآفرین شوم؟

    در دنیای امروز، حقیقت این است که لزومی به انتخاب مطلق بین کارمندی و کارآفرینی نیست! افراد می‌توانند با حفظ شغل کارمندی خود، به طور هم‌زمان ایده‌های کارآفرینی خود را دنبال کنند و به‌تدریج به استقلال مالی و شغلی برسند.

  • آیا کارآفرینی فقط برای افراد جوان مناسب است؟

    خیر، کارآفرینی در هر سنی امکان‌پذیر است. افراد در سنین مختلف می‌توانند با ایده‌ها و تجربیات خود، کسب‌وکارهای موفقی راه‌اندازی کنند. البته میزان ریسک پذیری در سنین مختلف، متفاوت است.

  • آیا برای کارآفرینی نیاز به سرمایه زیادی داریم؟

    خیر، همیشه برای کارآفرینی نیاز به سرمایه هنگفت نیست. بسیاری از کارآفرینان با ایده‌های خلاقانه و کم‌ترین سرمایه، کسب‌وکار خود را آغاز می‌کنند و به مرور زمان آن را توسعه می‌دهند. توصیه ما در تیم تحریریه همیار آکادمی این است که کتاب قدرت بی‌پولی را حتماً مطالعه کنید.

  • بهترین راه برای تبدیل شدن به یک کارآفرین چیست؟

    بهترین راه برای شروع کارآفرینی، ایده‌یابی و سپس برنامه‌ریزی دقیق برای عملی کردن آن است. مطالعه، آموزش و مشورت با افراد باتجربه، می‌توانند در این مسیر به شما کمک کنند. توصیه می کنیم به صفحه دوره قهرمان بیزینس مراجعه کنید و ایبوک رایگان ما را دانلود و مطالعه فرمایید، زیرا اطلاعات مفیدی راجع به مسیر کارآفرینی خواهید آموخت!

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!