به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، امیرحسین میرآبادی، رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری و سیدعلی حسینی، معاون دفتر توسعه روابط علمی و سرمایه انسانی این مرکز با برگزاری یک نشست خبری، در بین خبرنگاران و اصحاب رسانه حاضر شدند و به سؤالات آنان پاسخ دادند.

طرح جایگزین سربازی برای متخصصان ایرانی خارج از کشور

حسینی، در این نشست به برنامه مرکز تعاملات برای ارتباط با نخبگان و متخصصان خارج از کشور اشاره داشت و گفت: پلتفرمی به نام «کانکت» داریم که در آن افرادی از متخصصان و نخبگان که فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های برتر دنیا هستند، می‌توانند درخواست همکاری در قالب‌های مختلف داشته باشند.

او تأکید داشت: امسال رویکرد جدیدی داشتیم و برنامه «کانکت‌پلاس» را اجرا کردیم. یکی از تغییرات جدید در این برنامه، اضافه شدن شرکت‌های بزرگ صنعتی که واحدهای تحقیق و توسعه دارند به این برنامه است و دانش‌آموختگان دانشگاه‌های برتر دنیا می‌توانند در آن درخواست همکاری دهند. از ابتدای امسال، ۱۷۰۰ درخواست همکاری در سامانه تحت این قالب ثبت شده است.

حسینی با بیان جزئیات اختصاص طرح جایگزین خدمت به دانش‌آموختگان خارجی تشریح کرد: موضوع نظام وظیفه تخصصی برای افرادی است که می‌خواهند به کشور رفت‌وآمد داشته باشند. در حال حاضر طبق قانون افراد می‌توانند حداکثر ۲ بار در سال و به مدت ۳ ماه به کشور تردد داشته باشند؛ اما متخصصان و نخبگان دانش‌آموخته در خارج از کشور و در دانشگاه‌های برتر دنیا که قصد دارند به داخل کشور تردد داشته باشند، می‌توانند با انجام یک طرح به عنوان جایگزین خدمت سربازی، کارت پایان خدمت دریافت کنند و مشکل رفت‌وآمد آن‌ها مرتفع شود.

او تأکید کرد: در حال حاضر برای انجام پروژه جایگزین سربازی، ۲ حالت داریم؛ افراد می‌توانند در ایران این پروژه را دریافت کنند و بعد از ۱۴ ماه انجام طرح و گذراندن دوره آموزشی، کارت پایان خدمت دریافت کنند. متخصصان و دانش‌آموختگان خارج از کشور نیز می‌توانند از این امکان استفاده کنند تا مشکلات تردد آن‌ها رفع شود؛ به همین دلیل، عموما از افرادی درخواست همکاری داشتیم که دوست دارند به داخل کشور رفت‌وآمد کنند و یا بازگردند.

حسینی اضافه کرد: حدود ۳۸۰ نفر از درخواست‌کنندگان، هم‌اکنون در حال انجام طرح جایگزین یا دفاع از آن هستند. این برنامه به‌تازگی انجام می‌شود و تاکنون حدود ۲۰ کارت پایان خدمت برای افراد صادر شده است‌.

معاون دفتر توسعه روابط علمی و سرمایه انسانی در بیان جزئیات درخواست‌های انجام‌شده در سامانه کانکت اظهار داشت: درخواست‌هایی که از طریق کانکت داشتیم، از دانشگاه‌های برتر دنیا و رتبه‌های زیر ۱۰۰ جهان مانند دانشگاه‌های تورنتو، برکلی، ای‌پی‌اف‌ال، بریتیش‌کلمبیا و غیره و عمدتا دانشگاه‌های اروپا، آمریکای شمالی و استرالیا بوده است. درخواست‌دهندگان به ترتیب دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد، دکتری و کارشناسی هستند.

درخواست تأسیس شرکت دانش‌بنیان توسط دانش‌آموختگان ایرانی خارج از کشور

حسینی در ادامه سخنان خود تشریح کرد: برنامه دیگری که برای همکاری با این متخصصان در کانکت داریم، کمک به تأسیس شرکت دانش‌بنیان توسط این افراد است. حدود ۳۸۵ نفر در این سامانه برای شرکت‌های دانش‌بنیان درخواست ثبت کرده‌اند که عموما دارای بیشتر از ۵ سال تخصص هستند و تجربه خوبی هم در فعالیت‌های اقتصادی دارند.

وی افزود: حدود ۶۰ درصد از درخواست‌ها در حوزه فنی مهندسی و تجهیزات پزشکی، ۲۰ درصد مدیریت و بقیه از رشته‌های دیگر بوده است. بنا داریم حوزه‌های خلاق مانند بازی، انیمیشن، و حوزه‌های هنری را نیز بهاین برنامه اضافه کنیم و از ظرفیت این متخصصان استفاده کنیم.

پایان پیام/

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!