بیماری های مهم درختان بادام که باعث خسارت می شود در صورت خرید نهال از افراد غیر متخصص ، امکان افزایش بیماری نهال بادام وجود دارد، شما کاربران عزیز میتوانید با مشورت از مجموعه نهال مارکت ، سالم ترین نهال های بادام را تهیه کنید. خرید نهال بادام فقط چند درصد از مرحله اصلی راه اندازی مزرعه بادام است.

هرگونه اختلالی که در عملیات تولید و استفاده مواد غذایی توسط عوامل زنده بیماری زا (قارچ ها، باکتری ها، ویروس ها و گیاهان عالی انگل) به وجود آید و باعث تغییرات ظاهری و کاهش میزان محصول گردد، بیماری گیاهی نامیده می شود.  در صورت خرید نهال بادام از نهال مارکت ، نهال های شما به صورت سالم خواهند بود و عاری از هر گونه بیماری ای میتوانید نهال های خود را کشت دهید.

علم بیماری شناسی گیاهی به مطالعه درباره عوامل زنده بیماری زا و شرایط محیطی که در گیاهان تولید بیماری میکند، چگونگی ایجاد بیماری و روش های مبارزه و یا پیشگیری با بیماری می پردازد.

این علم اگرچه اطلاعات ما را در مورد عوامل و چگونگی ایجاد بیماری ها افزایش می دهد ولی هدف اساسی تر آن شناسایی روش های اصولی مبارزه با بیماری های گیاهی و جلوگیری از خسارات وارده به محصولات کشاورزی است که بر اثر بیماری ها به وجود می آیند

بیماری نهال بادام

تقسیم بندی بیماری های درختان بادام

بیماری های درختان بادام را بر اساس عوامل بیماری زا به چهار دسته تقسیم می کنند:

ابیماری های قارچی شامل بیماری های (لکه آجری بادام، سفیدک بادام، صفحه غربالی بادام، پوسیدگی سفید ریشه، پوسیدگی طوقه، پوسیدگی قارچ عسلی ریشه و پژمردگی ورتیسیلیومی) نهال بادام شمشیری تقریباً به این نوع بیماری مقاوم است ، میتوانید برای خرید نهال بادام شمشیری به وب سایت نهال مارکت مراجعه کنید

بیماری های باکتریایی شامل بیماریهای (شانگر باکتریایی، گال طوقه، بیماری جارویی بادام) ج- بیماری های ویروسی شامل (ویروس موزائیک زردی جوانه ها)

گیاهان انگل گلدار شامل (دارواش، گل جالیز و سس درختان میوه)

در این فصل شایع ترین بیماری هایی را که بیشترین خسارات را به اندام های ریشه ، طوقه، تنه، شاخه و برگ درختان بادام وارد می سازد به اختصار توضیح داده و سعی بر آن شده است که علاوه بر مبارزه شیمیایی، سایر روش های موثر نیز مورد بررسی قرار گیرد تا خسارات وارده به حداقل ممکن برسد.

تشخیص بیماری لکه آجری بادام

این بیماری برای اولین بار از ارومیه و لرستان توسط اسفندیاری گزارش شده است و بیشتر در ایران شایع است و در مجموع این بیماری در دنیا پراکندگی زیاد ندارد. به طور کلی در بیشتر مناطق بادام خیز کشور انتشار دارد ولی شدت آن در قزوین، نجف آباد، شهرکرد و شهرهای آذربایجان شرقی بیشتر است.

این بیماری در کشورهای فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، تونس، یونان و رومانی نیز گزارش شده است. این بیماری از نظر اقتصادی خسارت زیادی وارد می کند.

تشکیل لکه های آجری روی برگ های بادام، باعث کاهش سبزینه و نهایتا خزان زودرس برگ های درخت می شود و این خود موجب فعال شدن جوانه های در حال خواب و تشکیل برگ های جدید خارج از فصل می شود که این امر موجب ضعیف شدن درختان بادام و کاهش محصول می گردد به طوری که خسارت وارده به درختان بادام به طور متوسط ۲۰% تخمین زده شده است

مشخص ترین علائم بیماری سوراخ سوراخ شدن برگ ها می باشد. روی برگ ابتدا لکه های کوچک ارغوانی به وجود می آید و به دنبال آن لکه ها بزرگ تر شده و به رنگ قهوه ای در می آیند پس از مدتی قسمت وسط لکه ها جدا شده و برگ حالت مشبک به خود می گیرد. بهترین نوع مقاوم به این بیماری ، نهال بادام اسرائیلی می باشد.

در بادام به میوه خسارتی وارد نمی آید و علائم غربالی روی میوه بادام مشاهده نشده است ولی سرشاخه های سبز بادام با ظاهر شدن لکه های گرد یا بیضی مورد حمله قرار می گیرند که رنگ آن ابتدا ارغوانی و سپس قهوه ای رنگ می شود.

معمولا در مرکز لکه ها رنگ قهوه ای روشن و اطراف آن نوار قهوه ای تیره رنگ مشهود می باشد. این تفاوت قهوه ای روشن و تیره روی لکه ها ، لکه های سرشاخه های بادام را شبیه چشم نشان می دهد.

 

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!