۱۵ کاری که به بهبود کیفیت زندگی شما کمک می کند۲۲ آذر ۱۴۰۰ 1 رای

همه ما در هر شرایطی که باشیم نیاز داریم برای بهبود کیفیت زندگی خود کارهایی انجام دهیم، زیرا اگر برای دستیابی به زندگی و حال بهتر تلاش نکنیم، غرق در مشکلات‌مان خواهیم شد و کیفیت زندگی ما روز به روز بیشتر افت می‌کند. ما با انجام یک سری فعالیت‌های بسیار ساده می‌توانیم تغییرات بزرگ و مثبتی در میزان کیفیت زندگی خود ایجاد کنیم.

همه ما ممکن است گاهی در زندگی دچار تنش‌هایی شویم که کیفیت زندگی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند، این تنش‌ها می‌توانند مربوط به مسئولیت‌های کاری یا وسواس‌های شخصیتی ما باشند یا صرفا یکی از پیامدهایی باشد که انسان قرن ۲۱ با آن مواجه است. در هر صورت موضوعی که اهمیت دارد این است که در کنار تمام مسئولیت‌ها و دغدغه‌هایی که با آن مواجه هستیم، به بهبود کیفیت زندگی خود نیز توجه کنیم. ما با کمی تمرین می‌توانیم عادت‌هایی در خود ایجاد کنیم که آرامش و کیفیت بیشتری به زندگی ما اضافه می‌کنند. نیازی به ایجاد تغییرات اساسی و تصمیم‌گیری‌های بزرگ و چالش‌برانگیز نیست، تنها با چند راهکار ساده می‌توان قدم‌های بزرگی برای بهبود کیفیت زندگی خود برداشت. در ادامه این مقاله با همیار آکادمی همراه باشید تا به شما آموزش دهیم چطور می‌توانیم بسیار ساده به این هدف دست پیدا کنیم.

۱۵ راه عالی برای بهبود کیفیت زندگی

هرکسی تعریف خاص خود را درمورد کیفیت زندگی دارد، برخی افراد پیشرفت‌های شغلی را معیاری برای بهبود کیفیت زندگی در نظر می‌گیرند و برخی دیگر نیز اعتقاد دارند خایجاد حس آرامش و امنیت در بین اعضای خانواده است که می‌تواند باعث افزایش کیفیت زندگی شود. اما ما به شما می‌گوییم بهبود کیفیت زندگی مجموعه اقداماتی است که افراد برای بهتر شدن وضعیت زندگی خود انجام می‌دهند و این می‌تواند تمام ابعاد زندگی یک فرد، از جمله شرایط شغلی، شرایط خانواده و فعالیت‌های مرتبط با رشد فردی را در بر بگیرد. در ادامه راهکارهایی به شما معرفی می‌کنیم که استفاده از آن‌ها می‌تواند بر بهبود کیفیت زندگی شما در ابعاد مختلف تاثیرگذار باشد.

۱. برای بهبود کیفیت زندگی به روابط خود توجه کنید

روابط نقش مهمی را در سلامت روان و کیفیت زندگی ما ایفا می‌کنند، تحقیقات نشان داده است، داشتن روابط سالم در زندگی نه‌تنها باعث بهبود کیفیت زندگی و احساس خوشحالی و رضایت می‌شود بلکه تا حد زیادی می‌تواند تمایل به خودکشی را نیز در افراد آسیب‌دیده کاهش دهد. در اینجا منظور از روابط، تنها روابط عاطفی نیستند، بلکه تمام انواع روابط ما در زندگی، شامل روابط کاری، دوستانه، خویشاوندی و عاطفی همگی می‌توانند بر کیفیت زندگی ما اثرگذار باشند. بنابراین در هر محیطی که قرار داریم یا عضو هر گروهی که هستیم باید مراقبت روابط خود باشیم. همانطور که یک رابطه سالم می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی ما کمک کند، درگیر بودن در روابط سمی نیز می‌تواند باعث ایجاد احساسات منفی در ما شود که در نهایت بر کیفیت زندگی ما تاثیر خواهد گذاشت.

برای داشتن روابط سالم نخستین کار این است که اطراف خود را از انسان‌های منفی و هرکسی که احساس خوبی در ما ایجاد نمی‌کند، خالی کنیم. لزوما نیازی به حذف این افراد در زندگی نیست، گاهی ممکن است افراد سمی، افراد نزدیک به ما، مثلا عضوی از خانواده‌مان باشند، تنها مهم است که تا حد امکان روابط خود را با این افراد محدود کنیم تا حضور آن‌ها بر کیفیت زندگی ما تاثیر نگذارد. در مرحله بعد می‌توانیم تلاش کنیم با وارد شدن به دایره افراد سالم و خوشحال، روابط باکیفیت‌تری در زندگی خود ایجاد کنیم و به این ترتیب گام بزرگی برای بهبود کیفیت زندگی خود برداریم.

۲. فعالیت فیزیکی داشته باشید

انجام فعالیت‌های فیزیکی به صورت مرتب، یعنی حداقل ۲ تا ۳ بار در هفته، تا حد زیادی می‌تواند بر بهبود کیفیت زندگی ما تاثیر بگذارد. ورزش کردن، بخصوص انجام ورزش‌های هوازی باعث ترشح هورمون‌هایی می‌شود که به خودی خود خلق و خو و حس بهتری در ما ایجاد می‌کنند. این احساس خود باعث می‌شود ما انرژی و روحیه بهتری برای انجام فعالیت‌های روزمره داشته باشیم، همچنین در برقراری ارتباط با دیگران نیز رفتار و منش بهتری نشان دهیم. این حس مثبت رفته‌رفته تمام بخش‌های زندگی ما را در بر می‌گیرد و شکل بهتری به آن می‌دهد. هورمون‌هایی که طی انجام فعالیت‌های ورزشی در بدن ما ترشح می‌شوند، مانند یک ماده مخدر عمل و بدن را به خود وابسته می‌کنند، در نتیجه انجام این فعالیت‌ها کم‌کم برای ما آسان‌تر می‌شود و هر بار اشتیاق بیشتری برای انجام آن‌ها خواهیم داشت.

حتما نیازی به ثبت‌نام در یک باشگاه ورزشی و انجام ورزش‌های حرفه‌ای نیست، فعالیت فیزیکی می‌تواند به هر شکلی انجام شود. متناسب با شرایط زندگی خود (زمان آزاد، توان بدنی و…) یک برنامه مشخص تنظیم کنید تا بتوانید در طولانی‌مدت آن را ادامه دهید. این فعالیت می‌تواند پیاده رفتن بخشی از مسیر همیشگی ما به سمت محل کار، انجام حرکات یوگا در خانه به کمک یک اپلیکیشن یا نیم ساعت دو سبکی باشد که هر روز صبح پیش از شروع کارهای روتین انجام می‌دهیم. موضوع مهم داشتن جدیت و استمرار در انجام آن است که باعث بهبود کیفیت زندگی ما می‌شود.

۳. به کیفیت خواب و تغذیه خود توجه کنید

خواب و تغذیه، نقش بسیار مهمی در بهبود کیفیت زندگی ما دارند. اولین چیزهایی که اغلب ما به محض مواجه شدن با مشکلات یا شلوغی‌های روزمره، نسبت به آن‌ها بی‌توجه می‌شویم، تغذیه و خواب‌مان است. نداشتن خواب باکیفیت و کافی باعث می‌شود تمرکز ما برای انجام فعالیت‌های روزمره به شدت کاهش پیدا کند. این موضوع خود باعث ایجاد مشکلاتی در زندگی می‌شود که می‌تواند همه چیز را حتی خراب‌تر از قبل کند و باعث بدتر شدن حال ما شود. همچنین نداشتن تغذیه مناسب یا بی‌توجهی به زمان مناسب برای صرف غذا می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در وضعیت سلامت جسمانی ما شود. زمانی که ما به دلیل نداشتن خواب یا تغذیه مناسب دچار مشکلات یا ضعف جسمانی می‌شویم، روحیه بسیار حساس و تحریک‌پذیری پیدا می‌کنیم، در روابط خود با افراد دیگر دچار مشکل می‌شویم و برای حل ساده‌ترین چالش‌های زندگی به دردسر می‌افتیم.

بنابراین برای بهبود کیفیت زندگی، بسیار مهم است که پیش از هر چیز، به کیفیت خواب و تغذیه خود توجه کنیم، صبح خود را با خوردن یک صبحانه کامل و مقوی شروع کنید، خوردن میان‌وعده، نوشیدن قهوه و آب، استفاده از سبزیجات در وعده‌های غذا را فراموش نکنید. به ساعت و کیفیت خواب خود توجه کنید، به طوری که هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید کاملا بانشاط و سرحال باشید.

۴. اهداف زندگی خود را بشناسید

هدف داشتن در زندگی و تلاش برای دستیابی به آن به خودی خود می‌تواند یک ساختار منظم و درست به زندگی شما بدهد و باعث بهبود کیفیت زندگی شما شود. اگر تاکنون هدفی برای زندگی خود تعیین نکرده‌اید یا اصلا نمی‌دانید که چطور این کار را باید انجام دهید از اینجا شروع کنید: از خود بپرسید همیشه در زندگی به دنبال چه چیزی بوده‌اید؟ برای چه چیزی حاضر هستید پول و زمان خود را صرف کنید؟ وجود چه چیزی در زندگی بیش از هر چیز دیگر می‌تواند به شما احساس رضایت بدهد؟ اگر هیچ محدودیتی وجود نداشت، به سراغ چه کاری در زندگی می‌رفتید؟ خوب خبر خوب اینکه هیچ محدودیتی برای شما وجود ندارد! فاصله بین شما و هدف‌تان، تنظیم یک برنامه مشخص و البته کمی هم کار کردن بر روی رشد فردی و ایجاد عادت‌های خوب در زندگی است.

داشتن هدف باعث می‌شود به شدت به زندگی اشتیاق پیدا کنید، احساس عزت نفس داشته باشید، انرژی‌تان فوق‌العاده افزایش پیدا کند، دید مثبتی نسبت به همه چیز پیدا کنید و زندگی شما خود به خود نظم بگیرد. بعد از تعیین هدف و برنامه‌ریزی برای رسیدن به آن، فراموش نکنید که زندگی در رسیدن به این هدف خلاصه نشده و بخش مهمی از احساس خوشبختی و کیفیت زندگی شما در مسیری است که برای دستیابی به هدف خود طی می‌کنید. پس معطل نکنید؛ اهداف خود را مشخص کنید، ببینید برای رسیدن به آن به چه چیزهایی نیاز دارید و از هر قدمی که در جهت رسیدن به خواسته خود برمی‌دارید، لذت ببرید. به زودی متوجه می‌شوید که این کار تا چه حد بر بهبود کیفیت زندگی شما تاثیر گذاشته و در شما احساس عمیقی از رضایت و و خوشبختی را ایجاد کرده است.

۲۰ فیلم انگیزشی موفق سینمای جهان

۵. به استراحت و تفریح خود اهمیت دهید

یکی از تاثیرگذارترین کارهایی که می‌توانید برای بهبود کیفیت زندگی خود انجام دهید، این است که برنامه مشخصی برای اوقات فراغت و تعطیلات خود داشته باشید. جوری برنامه‌ریزی کنید که در تعطیلات آخر هفته یا سایر تعطیلات سال نیازی به کار کردن نداشته باشید. تا حد امکان پیش از شروع تعطیلات برنامه مشخصی برای آن چند روز داشته باشید و اجازه ندهید چیزی برنامه شما را تغییر دهد، مگر یک برنامه بهتر! سعی کنید در تعطیلات یا اوقات فراغت خود کارهایی که بیش از همه دوست دارید را انجام دهید، در این فرصت‌ها کنار افرادی باشید که بیش از همه به آن‌ها عشق می‌ورزید، به طبیعت بروید، کارهایی که در شما احساس عمیقی از لذت و خوشحالی ایجاد می‌کنند را انجام دهید. با این کار انرژی خود را باز می‌یابید با تمرکز بیشتر و حال بهتر برای از سرگیری فعالیت‌های خود آماده می‌شوید.

۶. در یک کلاس ثبت نام کنید

ممکن است شما علاقمندی‌های زیادی داشته باشید. شاید شما بخواهید زبان اسپانیایی یاد بگیرید و یا دوست داشته باشید ویولن زدن را یاد بگیرید. مطمئن باشید هیچ فرصت ویژه‌ای برای انجام این کارها در زندگی ایجاد نخواهد شد، پس لابه‌لای فعالیت‌های روزمره خود جایی برای انجام این فعالیت‌ها پیدا کنید. پیوستن به یک کلاس آموزشی باعث بالا رفتن افزایش تعاملات شما با دیگران و در نتیجه بهبود کیفیت زندگی شما خواهد شد.

۷. یک چالش ۳۰ روزه را شروع کنید

اگر زندگی‌تان شکل کسل‌کننده‌ای پیدا کرده، یک چالش را شروع کنید. می‌توانید برای خود چالش‌های ۳۰ روزه تعیین و سعی کنید عمل کردن به آن را جدی بگیرید. به عنوان مثال سعی کنید که ۳۰ روز به تماشای فیلم‌های یک ژانر خاص بپردازید یا در ۳۰ روز تصمیم بگیرید چند کتاب را بخوانید. چالش‌های ۳۰ روزه به زندگی شما تحرک می‌بخشند و باعث بهبود کیفیت زندگی شما می‌شوند.

۸. محیط اطراف خود را مرتب کنید

بهم ریختگی و نامنظم بودن خانه، هیچوقت پیامد خوبی ندارد و به هیچ چیز کمکی نخواهد کرد. بهم ریختگی به طور خودکار باعث ایجاد استرس می‌شود و شخص بعد از مدتی با مشاهده آن‌ها عصبی می‌شود. سعی کنید برای بهبود کیفیت زندگی خود، نظم را به خانه خود هدیه کنید، وسایل اضافی را دور بریزید، گرد و خاک را از همه جا پاک کنید و تا جایی که می‌توانید فضای خانه و محل کار خود را با گل‌های تازه شاداب کنید. بدون شک بعد از نظم دادن به وسایل خانه خود از آرامشی که بدست می‌آورید، تعجب خواهید کرد.

۹. لباس های خوب بپوشید

شاید باور نکنید اما لباسی که به تن می‌کنید، تا حد زیادی می‌تواند بر بهبود کیفیت زندگی شما تاثیرگذار باشد. لباس خوب پوشیدن باعث می‌شود احساس اعتماد به نفس بیشتری کنید، دیگران بیشتر به شما احترام بگذارند و در نتیجه حال بهتری داشته باشید. تفاوتی ندارد کجا هستید، در خانه، محل کار یا مهمانی، همیشه بهترین لباس‌های خود را بپوشید، از رنگ‌های موردعلاقه خود استفاده کنید و اجازه دهید انرژی آن‌ها حال شما را بهتر کنند.

۱۰. برای بهبود کیفیت زندگی شکرگزاری کنید

شکرگزاری بابت چیزهایی که در زندگی دارید باعث می‌شود احساس بهتری نسبت به خود و زندگی داشته باشید و به چیزهای بیشتری نیز دست پیدا کنید. یک دفتر مخصوص برای این کار بخرید و هر روز صبح بابت هر چیزی که در زندگی از آن احساس رضایت می‌کنید، خدا رو شکر کنید. سلامتی، خانواده و دوستان خوب، موقعیت شغلی مناسب، عشق، موفقیت‌های کوچک و بزرگ‌تان یا هر چیزی دیگری که باعث می‌شود احساس خوشبختی کنید را هر روز در دفتر خود یادداشت و بابت آن از خدا سپاس‌گزاری کنید.

۱۱. به یک نفر کمک کنید

یکی از بهترین حس‌هایی که می‌توانید به خودتان منتقل کنید، کمک کردن به یک نفر است. بهترین حسی که می‌توانید به خود انتقال دهید شاید همین حس باشد. هنگامی که شما به شاد کردن یک فرد می‌پردازید، این برای شما دو برابر شادی آفرین خواهد بود و انگار شما به جای آن‌ها نیز شاد هستید. می‌خواهد این فرد یک غریبه باشد یا بهترین دوست شما.

۱۲. یوگا را امتحان کنید

یوگا به حد باور نکردنی به سلامت و بهبود زندگی شما کمک می‌کند. شما را قوی می‌کند و همچنین تا حد زیادی به تناسب اندام شما نیز کمک می‌کند. یوگا تعادل را به شما انتقال می‌دهد و باعث می‌شود در ورزش‌هایی که انجام می‌دهید، انعطاف بیشتری داشته باشید.

۱۳. بازی کنید

احتمالا همیشه درباره‌ی کودک درون شنیده‌اید و برای برخی از افراد بسیار فعال است و برای برخی نیز فعال نیست. سعی کنید با بازی‌های ویدیویی یا رفتن به شهربازی، شادی و سرگرمی را به خود تزریق کنید. خود را درگیر اعتیاد بازی‌های ویدیویی نکنید و برخی از روزها به باز کردن با دوستانتان بپردازید یا به همراه آن‌ها به شهر بازی بروید.

۱۴. برنامه ریزی روزانه داشته باشید

در بسیاری از موارد ما دچار کارهای ناگهانی می‌شویم. درواقع در طول روز کارهای بسیار زیادی برای انجام دادن وجود دارد اما بد نیست بدانید که تمامی آن‌ها با برنامه‌ریزی قابل انجام است. برنامه داشتن تا حد زیادی به کیفیت زندگی شما کمک می‌کند و از مواردی است که تا حد زیادی به افزایش کیفیت زندگی شما کمک می‌کند.

۱۵. در طبیعت پیاده روی کنید

پیاده‌روی در طبیعت آخرین و مهم‌ترین کاری است که در پایان هر روز باید انجام دهید. سعی کنید از هوای موجود در طبیعت استفاده کنید و ریه‌های خود را پر از هوای تازه کنید. نگاه کردن و لمس برگ درختان تمام خستگی شما را می‌گیرد. سعی کنید تا جایی که می‌توانید در طبیعت قدم زنید و از معجزه‌ی طبیعت استفاده کنید.

احساس رضایت از زندگی با تلاش برای بهبود کیفیت زندگی

زندگی هیچ فردی در هیچ شرایطی نمی‌تواند کاملا عالی و بدون نقص باشد، همه ما با چالش‌های خاص خود در زندگی مواجه هستیم. مشکلات کاری، نگرانی درمورد آینده، مسئولیت‌های زندگی و … همگی از مواردی هستند که اگر در آن‌ها غرق شویم می‌توانند باعث کاهش کیفیت زندگی ما و عدم رضایت از خودمان شود. ما باید آنچنان قوی باشیم که با وجود تمام این مشکلات، که وجودشان در زندگی آنچنان هم عجیب نیست، بتوانیم برای بهبود کیفیت زندگی خود نیز تلاش کنیم. منظور از تلاش، انجام کارهای پیچیده نیست، تنها کافی است یک سری عادت مثبت در زندگی خود ایجاد کنیم و تغییرات کوچکی در سبک زندگی و بعد در نگرش خود نسبت به زندگی به وجود آوریم. شما برای بهبود کیفیت زندگی خود چه کارهایی می‌کنید؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما و همراهان همیار آکادمی در زیر همین پست به اشتراک بگذارید.

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!