کلودفلر (Cloudflare) چیست و چه قابلیت هایی دارد؟۱ آذر ۱۴۰۰ 4 رای

هر فردی که به نوعی از خدمات اینترنتی استفاده می‌کند، نیاز دارد فعالیت‌های خود را در یک محیط امن با بیشترین سرعت و بالاترین کیفیت ممکن انجام دهد. سرویس‌های مختلفی برای ایجاد چنین فضایی در اینترنت به وجود آمده‌اند اما کلودفلر یکی از بهترین سرویس‌های موجود در این زمینه است که استفاده از آن بر روی سایت باعث افزایش امنیت و سرعت سایت و بهبود کیفیت عملکردهای مختلف آن می‌شود.

همه ما تجربه روبرو شدن با مشکلات اینترنتی را داریم؛ سرعت پایین، مشکلات امنیتی، پیدا نکردن منابع موردنظرمان در اینترنت و به طور کلی هر چیز دیگری که در نهایت باعث دلسردی و حتی گاهی عصبانیت ما از اینترنت شده است. مشکلات اینترنتی دلایل مختلفی می‌توانند داشته باشند، ریشه این مشکلات ممکن است در تجهیزات خانگی خودمان باشد، به اینترنت کشور مربوط شود یا فراتر از آن، مشکلاتی جهانی باشد که مردم در نقاط مختلف دنیا با آن روبرو هستند. در هر صورت، به دلیل جایگاه مهمی که اینترنت در زندگی ما دارد، یافتن راه چاره برای حل این مشکلات و پیدا کردن روش‌هایی که بتواند در نهایت تجربه کاربری بهتری به ما بدهد، اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل سرویس‌های مختلفی، همچون کلودفلر (cloudflare) برای رفع مشکلات معمول اینترنتی ایجاد شده‌اند.

این سرویس‌ها تلاش می‌کنند تا ضمن ایجاد محیطی امن، سرعت قابل قبولی نیز ارائه دهند و در هر جستجوی اینترنتی به سریع‌تر و بهترین شکل ممکن ما را به هدف‌مان برسانند. کلودفلر یکی از همین سرویس‌های مفید است که باعث بالاتر رفتن سرعت اینترنت می‌شود، از سایت‌مان در برابر حمله بدافزارها محافظت می‌کند و همچنین باعث افزایش سرعت سایت در ترافیک‌های بالا خواهد شد. اگر دوست دارید با سرویس کلودفلر و مزایای استفاده از آن بیشتر آشنا شوید، تا انتهای این مقاله همراه‌مان باشید.

کلودفلر چیست و چه مزایایی دارد؟

کلود فلر یک شبکه تحویل محتوا (CDN) است که در سال ۲۰۰۷ به منظور بهبود بخشیدن به فضای اینترنت و با شعار «کمک برای ایجاد اینترنت بهتر» ساخته شد. این سرویس بیش از هر چیز تلاش می‌کند امنیت ما را در فضای اینترنت حفظ کند و از لو رفتن اطلاعات سایت‌مان جلوگیری کند. علاوه‌بر این، کلودفلر با در نظر گرفتن دیتاسنترهای چندگانه و قرار دادن آن‌ها در نقاط مختلف جهان باعث می‌شود تا سرعت سایت و کیفیت عملکردهای مختلف آن بالاتر برود. در نتیجه افرادی که وارد سایت ما می‌شوند به طور کلی، به شکل راحت‌تری از امکانات آن استفاده می‌کنند، سریع‌تر به نتایج موردنظرشان می‌رسند و در نهایت با احساس رضایت از آن خارج می‌شوند. عملکرد کلودفلر را می‌توان به یک VPN عظیم تشبیه کرد که کاربران یا مشتریان شما با اتصال به نزدیک‌ترین سرور به محل زندگی‌شان، می‌توانند ارتباط سریع‌تر و باکیفیت‌تری را با سایت شما برقرار کنند.

علاوه‌بر ایجاد سرعت و کیفیت بیشتر، استفاده از کلودفلر در سایت‌تان، باعث به حداقل رسیدن حمله ربات‌ها و بدافزارها می‌شود. وجود این ربات‌ها معمولا باعث ایجاد مشکلات مختلفی برای سایت‌ها می‌شود، آن‌ها وارد سایت می‌شوند و بدون اجازه از اطلاعات موجود در آن استفاده می‌کنند یا باعث نمایش محتواهای تبلیغاتی می‌شوند. همه این‌ها می‌تواند برای صاحبان سایت و کاربران آن‌ها ناخوشایند باشد. استفاده از سرویس کلودفلر باعث ایجاد یک سیستم محافظتی نفوذناپذیر در برابر این عوامل ناخواسته و مزاحم خواهد شد و در مجموع باعث ارتقا عملکرد سایت‌تان می‌شود. به طور کلی، مزایای کلودفلر برای وبسایت‌ها را می‌توان به صورت زیر توضیح داد.

مزایای استفاده از کلودفلر
مزایای استفاده از کلودفلر

۱. امنیت؛ کلودفلر از سایت شما محافظت می کند

با راه‌اندازی کلودفلر روی سایت خود، کلیه اطلاعاتی که به سایت وارد یا از آن خارج می‌شوند، از این سیستم عبور می‌کنند. به این ترتیب، کلودفلر می‌تواند این اطلاعات را به صورت دقیق آنالیز کند و وجود هر نوع خطر یا تهدیدی را در آن‌ها شناسایی کند. مواردی که کلودفلر در این بخش مورد بررسی قرار می‌دهد عبارتند از: آدرس IP کاربر، درخواست دقیق کاربر، تعداد درخواست‌هایی که کاربر در سایت وارد می‌کند و به طور کلی هر چیز دیگری که مرتبط با عملکرد کاربر در سایت باشد.

استفاده از کلودفلر بر روی سایت باعث ایجاد محافظت سیستم DNS سایت نیز خواهد شد، به این ترتیب هر کسی که به دنبال سایت شما در اینترنت بگردد، به جای دیدن سرورهای واقعی اسم، DNS ارائه شده توسط کلودفلر را خواهد دید که این موضوع می‌تواند تاثیر زیادی بر حفظ امنیت سایت‌تان داشته باشد.

به طور کلی، استفاده از کلودفلر به شکل‌های مختلفی می‌تواند امنیت سایت شما را تامین کند و باعث به حداقل رسیدن مشکلات امنیتی، هم برای شما و هم برای کاربران‌تان شود. استفاده از کلودفلر از سایت شما در برابر ترافیک ربات‌ها، ورود بدافزارها، حمله‌های DDoS و بسیاری دیگر از مشکلات امنیتی اینترنت محافظت می‌کند. راستش استفاده از کلودفلر بر روی سایت درست مثل این است که از یک کوسن نرم برای محافظت از بدن خود در برابر ضربه یک مشت استفاده کنید.

۲. سرعت؛ کلودفلر باعث دسترسی ساده تر به سایت خواهد شد

هرچه کاربران بتوانند سریع‌تر و راحت‌تر با سایت شما ارتباط برقرار کنند، میزان ترافیک سایت‌تان بالاتر خواهد رفت، تعامل بیشتری ایجاد می‌شود و در نهایت هم شما از مزایای مختلفی بهرمند خواهید شد و هم کاربران‌تان تجربه بهتری از استفاده از سایت شما خواهند داشت. استفاده از کلودفلر بر روی سایت باعث می‌شود بخش‌های مختلف آن در نقاط مختلف دنیا در دسترس قرار بگیرند. به این ترتیب، هر کاربر در هر جای دنیا که باشد، با وصل شدن به نزدیک‌ترین سرور کلودفلر، به سرعت می‌تواند سایت شما را پیدا کند و بنابراین مشتریان بیشتری وارد سایت شما می‌شوند. علاوه‌بر این، وصل شدن به سایت از طریق نزدیک‌ترین سرور موجود، باعث می‌شود اطلاعات سایت با سرعت بالاتری لود شوند و در نتیجه کاربر سرعت بیشتری را در استفاده از سایت شما تجربه کند.

اینکه سایت شما تا چه میزان سرعت بیشتری پیدا کند، به یک سری المان‌های آماری، مثل تصاویر موجود در سایت بستگی دارد. بنابراین هرچه از این المان‌ها بیشتر در سایت خود استفاده کنید (مثلا افزودن تصاویر بیشتر به محتوای سایت‌تان)، سرورهای کلودفلر راحت‌تر می‌توانند سایت شما را پیدا و آن را به کاربران نشان دهند.

سرعت بالای اینترنت فقط به معنی دسترسی سریع‌تر کاربران به سایت شما و صرفه‌جویی در زمان آن‌ها برای یافتن اطلاعات موردنظر در سایت نیست، یک مزیت مهم دیگر نیز در اینجا وجود دارد؛ زمانی که از کلودفلر بر روی سایت خود استفاده می‌کنید، به دلیل کمک گرفتن از سرورهای کمکی، دیگر نیازی به صرف هزینه‌های گزاف برای افزایش پهنای باند ندارید. تجربه نشان داده هزینه‌ای که از این طریق صرفه‌جویی می‌شود، بسیار چشمگیر است.

۳. کیفیت؛ کلودفلر به طور چشمگیری باعث افزایش منابع دسترسی به سایت می شود

کلودفلر امکانات زیادی دارد و همین موضوع باعث می‌شود که استفاده از آن، موجب اضافه شدن ساختارهای بیشتر به سایت‌تان شود. از آنجایی که سرورهای کلودفلر باعث کمک به انتقال داده‌های سایت شما می‌شوند، کیفیت افزونه‌های سایت شما را نیز افزایش خواهد داد.

یکی از مشکلاتی که سایت‌ها به طور معمول با آن روبرو هستند، ایجاد اختلال در سرورها است. به عنوان یک صاحب سایت یا به عنوان یک کاربر ساده اینترنت، بدون شک تابحال این تجربه را داشته‌اید که سایت یا اپلیکیشنی که از آن استفاده می‌کنید، به دلیل ایجاد اختلال در سرورهایش، از دسترس خارج شود و باعث نگرانی شما بشود و مشکلات و محدودیت‌هایی برایتان ایجاد کند. یکی از ویژگی‌های مثبت کلودفلر این است که اگر به هر دلیلی، سیستم کلودفلر از کار بیافتد، سایت شما بدون هیچ مشکلی و تنها با متصل شدن به یکی دیگر از سرورها، فعالیت خود را ادامه خواهد داد.

یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از کلودفلر برای سایت، برداشتن فشار از روی سرورهای اصلی سایت‌تان است. درحقیقت کلودفلر مانند یک متعادل‌کننده عمل می‌کند که باعث کاهش فشارهای بارگیری اطلاعات از روی سرور اصلی سایت می‌شود. به این ترتیب زمانی که چندین کاربر به صورت هم‌زمان در حال استفاده از یک قابلیت مشخص در سایت هستند، سیستم کلودفلر به آن‌ها اجازه می‌دهد هریک کیفیت عملکرد خوبی را در سایت تجربه کنند. به طور مثال، اگر به صورت هم‌زمان پانصد مشتری درحال ثبت سفارش در سایت‌تان باشند، هیچ یک از آن‌ها با مشکل بارگیری یا ثبت اطلاعات مواجه نخواهند شد و همه چیز به شکلی مطلوب و بدون دردسر پیش خواهد رفت.

۱۰ قابلیت برجسته کلودفلر

کلودفلر مانند یک پروکسی عمل می‌کند که تمام درخواست‌های کاربران از طریق سرورهای آن که در ۲۰۰ شهر مختلف در جهان وجود دارند، به سایت ارسال می‌شود. کلودفلر با داشتن ویژگی‌های مختلف باعث ایجاد سرعت، امنیت و کیفیت بیشتر در عملکرد سایت شما خواهد شد. در ادامه با قابلیت‌های کلودفلر بیشتر آشنا خواهیم شد.

CDN یا شبکه تحویل محتوا چیست و چگونه باعث افزایش سرعت سایت می‌شود؟

قابلیت های برجسته کلودفلر
قابلیت های برجسته کلودفلر

۱. کاهش حملات DDoS

حملات DDoS یکی از شایع‌ترین مشکلات امنیتی است که برای وب‌سایت‌ها ایجاد می‌شود و در پی آن کاربران توانایی استفاده از بسیاری از امکانات سایت را از دست خواهند داد. این مشکل باعث کاهش ترافیک سایت و در نتیجه کاهش فروش خواهد شد. یکی از قابلیت‌های مهم کلودفلر برای وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و کل شبکه، ایجاد امنیت بسیار خوب در برابر حملات DDoS است. براساس آمار، کلودفلر روزانه ۵۷ میلیارد تهدید اینترنتی را بلاک می‌کند و از این نظر سهم ویژه‌ای در کاهش مشکلات امنیتی اینترنت دارد.

۲. ایجاد تعادل در بارگیری CDN

ترافیک بالای اینترنت یکی دیگر از مشکلاتی است که باعث کاهش سرعت اینترنت و نارضایتی کاربران می‌شود. کلودفلر با در نظر گرفتن استراتژی ایجاد تعادل عملکرد بر روی هر سرور، به کاربران اجازه می‌دهد توزیع مناسبی در شبکه سرورها داشته باشند و در نهایت سریع‌ترین و باکیفیت‌ترین خدمات را از سایت دریافت کنند. وبسایت‌هایی که از سیستم کلودفلر استفاده می‌کنند، کمترین میزان آشفتگی و اختلال در خدمات را خواهند داشت.

۳. ارائه محتوای استاتیک به کاربر

سرورهای کلودفلر این قابلیت را دارند که در کوتاه‌ترین زمان ممکن به محتوای سایت شما دسترسی پیدا کرده و آن را به کاربران انتقال دهند. این ویژگی باعث می‌شود، کاربران در هر کجای دنیا که باشند بتوانند به راحتی به سایت شما دسترسی پیدا کنند اما موضوع مهم در استفاده از کلودفلر این است که برخلاف سایر سرورها، اطلاعات سایت شما از طریق کلودفلر بدون شخصی‌سازی یا ایجاد تغییر توسط سرور و درست به همان شکلی که شما آن را ایجاد کرده‌اید، به کاربر انتقال داده می‌شود.

۴. قابلیت روت هوشمندانه Argo

کلودفلر از الگوریتم روت هوشمندات Argo استفاده می‌کند که آن نیز به سهم خود باعث افزایش سرعت کاربر در دسترسی به سایت خواهد شد. استفاده از الگوریتیم روت هوشمندانه Argo این امکان را ایجاد می‌کند که کاربر به صورت هوشمند از سریع‌ترین و خلوت‌ترین مسیر موجود در شبکه به سایت شما هدایت شود.

۵. قابلیت روت Geo-based

به طور کلی هرچه فاصله جغرافیایی کاربر با سرور بیشتر باشد، کیفیت تجربه کاربری برای او کمتر می‌شود. بنابراین سایت‌هایی در خدمات‌رسانی موفق‌تر عمل می‌کنند که سرورهای بیشتر با توزیع بهتر داشته باشند. یکی از قابلیت‌های کلودفلر این است که کمک می‌کند کاربر از طریق نزدیک‌ترین سرور موجود در محل زندگی خود به سایت شما متصل شود و در نتیجه خدمات خود را با کیفیت و سرعت بیشتری دریافت کند.

۶. بهبود تجربه کاربری با گوشی

نسخه گوشی کلودفلر (Cloidflare Miage) به روش‌های مختلف می‌تواند مرورگر کاربر را شناسایی کند و سپس به صورت اتوماتیک عملکرد خود را با آن تطبیق دهد. به طور مثال، کلودفلر این توانایی را دارد که از روی سرعت لود شدن تصاویر تشخیص دهد که کاربر از چه مرورگری استفاده می‌کند و سپس با همان مرورگر آپدپت شود.

۷. داشتن تونل Argo

امنیت در انتقال اطلاعات سایت یکی دیگر از دغدغه‌های صاحبان سایت و همچنین کاربرانی است که در این سایت‌ها اطلاعات شخصی خود را وارد می‌کنند. یکی از قابلیت‌های کلودفلر استفاده از تونل Argo به منظور ایجاد امنیت بیشتر برای سایت است. با استفاده از این قابلیت، کلودفلر بین نزدیک‌ترین دیتا سنتر و سرور اصلی تونلی ایجاد و آن را رمزگذاری می‌کند تا از طریق آن اطلاعات به شکلی امن در شبکه منتقل شوند.

۸. قابلیت شناسایی عوامل تهدیدکننده جدید

یکی از قابلیت‌های مهم سرویس کلودفلر این است که از حملات اتفاق افتاده برای سایت‌های مختلف درس می‌گیرد. این سرویس با چیزهایی که در بررسی این حملات یاد گرفته، عملکرد خود را در محافظت از سایر سایت‌ها ارتقا می‌دهد و در نتیجه روز به روز عملکرد امنیتی آن پیشرفت بیشتری می‌کند. این قابلیت باعث می‌شود حتی جدیدترین روش‌های حمله به سایت‌ها نیز به سرعت توسط کلودفلر شناسایی و در نتیجه امنیت سایت مدام به‌روزرسانی شود.

۹. قابلیت ارائه خدمات به کاربران چینی

استفاده از بسیاری از قابلیت‌ها و خدمات اینترنتی در کشور چین با محدودیت روبرو است و این موضوع برای سایت‌هایی که کاربرانی از کشور چین دارند یک معضل محسوب می‌شود. کلودفلر از معدود سرویس‌های اینترنتی جهانی است که حتی در کشور چین نیز فعالیت می‌کند و از این رو صاحبان سایت‌هایی که از این سرویس استفاده می‌کنند، می‌توانند به کاربران خود در این کشور نیز خدمات ارائه دهند.

۱۰. قابلیت تحلیل عملکرد سایت

کلودفلر به دلیل داشتن عملکرد‌های مختلف، به طور کامل بر روی محتوای تولید شده از سوی شما اشراف دارد و به صورت دقیق آن را بررسی می‌کند. چنین قابلیتی امکان استفاده داشبوردهای مشتریان را از قابلیت GraphQL و APL آنالیتیک فراهم می‌کند. همچنین این قابلیت اجازه ساخت داشبوردهای اختصاصی برای هر محصول را ایجاد می‌کند.

نحوه استفاده از کلودفلر بر روی سایت

برای استفاده از کلودفلر بر روی سایت خود قبل از هر چیز نیاز است بدانید که کلودفلر ارائه‌دهنده سرویس میزبانی سایت نیست. این به این معنا است که برای استفاده از کلودفلر، شما ابتدا نیاز به ایجاد یک سایت، با اسم دامنه و هاست خود دارید. پس از راه‌اندازی سایت خود، حالا می‌توانید به سراغ کلودفلر بروید.

برای این کار ابتدا وارد سایت cloudflare شوید و یک اکانت برای خود ایجاد کنید. پس از آن، سایت به شما نام یک سری سرور را معرفی می‌کند. برای استفاده از کلودفلر، باید به سراغ کنترل پنل اسم دامنه خود بروید و در آنجا سرورهای DNS موجود را با آن چیزی که کلودفلر به شما ارائه کرده، جایگزین کنید. در این مرحله، روت شدن ترافیک سایت شما از طریق سرورهای کلودفلر آغاز می‌شود و به صورت هم‌زمان، سایت نیز مورد آنالیز قرار می‌گیرد.

نحوه استفاده از کلودفلر بر روی سایت
نحوه استفاده از کلودفلر بر روی سایت

به طور معمول تنظیمات دیفالت در بهترین حالت ممکن قرار دارند و بنابراین هیچ نیازی به تغییر آن‌ها در ابتدای کار نیست. وقتی که کمی با فضای کلودفلر و قابلیت‌های آن آشنا شدید، حالا می‌توانید بخش‌هایی از تنظیمات را براساس تشخیص خود به منظور رسیدن به نتایج بهتر و امنیت بیشتر تغییر دهید. توجه کنید که سرویس کلودفلر یک سیستم یکپارچه است، بنابراین می‌توانید از آن بر روی برنامه‌های مختلف مثل وردپرس و گوگل کلود استفاده کنید.

کلودفلر؛ سرعت، امنیت، کیفیت

تفاوتی ندارد صاحب یک سایت باشیم یا یک کاربر ساده، همه افرادی که به شکلی با اینترنت سروکار دارند، نیازمند آن هستند که فعالیت‌های خود را در محیطی امن و با حداکثر سرعت و کیفیت انجام دهند. این موضوع برای وبسایت‌های بیزنسی اهمیت زیادی دارد، نارضایتی کاربر از امنیت و سرعت یک وبسایت، به معنی خداحافظی او با سایت و از دست دادن آن فرد به عنوان یک مشتری باالقوه است. بنابراین موضوع مهم در ایجاد احساس رضایت در مشتری، فراهم کردن شرایطی است که او بتواند به سهولت خدمات موردنظر خود را در سایت ما دریافت کند. مشکلات اینترنتی اجتناب‌ناپذیر هستند اما روش های زیادی وجود دارند که از طریق آن‌ها می‌توانیم تاثیر این مشکلات را به حداقل برسانیم.

کلودفلر یک سرویس عالی و در نوع خود بی‌نظیر است که با ارئه خدمات مختلف، در مجموع باعث بهبود عملکرد سایت شما خواهد شد. کلودفلر با افزایش امنیت سایت می‌تواند از سایت شما در برابر حمله بدافزارها محافظت و از لو رفتن اطلاعات خودتان و مشتریان‌تان تا حد زیادی جلوگیری کند. همچنین این سرویس با داشتن سرور در کشورهای مختلف یک گزینه عالی برای افزایش سرعت دسترسی به سایت‌تان است. تفاوتی ندارد کاربران شما در کدام گوشه دنیا باشند، در هر صورت با استفاده از کلودفلر آن‌ها به راحتی می‌توانند سایت شما را پیدا و از خدمات‌تان استفاده کنند. شما از سرویس کلودفلر برای سایت خود استفاده می‌کنید؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما و همراهان همیار آکادمی در زیر همین پست به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

کلودفلر چیست؟

کلود فلر یک شبکه تحویل محتوا است که با هدف بهبود بخشیدن به فضای اینترنت ساخته شد. این سرویس باعث افزایش سرعت و امنیت سایت می شود.

کلودفلر چه مزایایی دارد؟

۱. امنیت؛ کلودفلر از سایت شما محافظت می کند. ۲. سرعت؛ کلودفلر باعث دسترسی ساده تر به سایت خواهد شد. ۳. کیفیت؛ کلودفلر به طور چشمگیری باعث افزایش منابع دسترسی به سایت می شود

چگونه باید از کلودفلر استفاده کرد؟

برای استفاده از کلودفلر، شما ابتدا نیاز به ایجاد یک سایت، با اسم دامنه و هاست خود دارید. پس از راه اندازی سایت خود می توانید به سراغ کلودفلر بروید.

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!