قطعات زیادی در خودرو وجود دارد که به روشن شدن و حرکت صحیح آن کمک می کند. اجزای خودرو مانند پمپ بنزین، شمع و شمع، باتری، دینام و غیره. همه باید به درستی عمل کنند تا ایمنی راننده و سرنشینان وسیله نقلیه تضمین شود.

موتور یا پیشرانه یکی از پیچیده ترین قطعات هر خودرویی است و خودروسازان معمولا برای بهبود عملکرد و کارایی آن تلاش زیادی می کنند. قطعات موتور خودرو در فشار کاری و دمای بالایی قرار دارند و سرعت این قطعات در موتور بسیار بالاست. هنگامی که پیستون در داخل سیلندر حرکت می کند، اصطکاک بسیار قوی بین این اجزای فلزی ایجاد می شود که باعث فرسودگی و ناپدید شدن قطعات به مرور زمان می شود. همچنین همانطور که می دانید وجود اصطکاک باعث تولید گرما نیز می شود و یکی از مهمترین وظایف روغن موتور خنک سازی این قطعات است.

مهندسان طراح خودرو از روغن های مخصوص برای جلوگیری از افزایش دما و همچنین سایش اجزای پیشرانه استفاده می کنند که خاصیت روان کنندگی خود را در دماهای بالا از دست نمی دهند. اما برای گردش روغن موتور در پیشرانه باید از قطعه ای به نام پمپ روغن یا پمپ روغن استفاده کرد. روغن داخل میل لنگ به اجزای پیشرانه پمپ می شود و از اصطکاک زیاد بین اجزا و افزایش دما جلوگیری می کند. این پمپ به ویژه در لوازم یدکی لیفان 620 اصلی که نقش عملکردی در خودرو دارد و توسط میل لنگ به حرکت در می آید، پمپ روغن نامیده می شود.

عملکرد صحیح پمپ روغن در خودرو باعث افزایش طول عمر موتور و قطعات آن می شود و در صورت بی توجهی به ایرادات احتمالی در این قطعه حیاتی آسیب زیادی به خودروی شما وارد می شود.

روغن روغن را به فیلتر روغن پمپ می کند و پس از عبور روغن از فیلتر، این مایع به مدار روغن کاری پیشرانه فرستاده می شود. روغن نقش بسیار مهم و حیاتی در خودرو دارد و هرگونه عیب یا خرابی باعث آسیب جدی به خودرو می شود.

حرکت پمپ روغن توسط میل بادامک یا میل لنگ تامین می شود. در موتورهای میل بادامک چرخ دنده ای روی میل بادامک وجود دارد که محور روغن پمپ را به حرکت در می آورد و این حرکت میل نیز باعث حرکت دلکو می شود. در چنین مواقعی هنگام باز و بسته شدن پمپ روغن باید به موقعیت چکش برق دلکو و موقعیت پیستون ها توجه کرد.

پمپ های روغن یا اویل پمپ ها به سه دسته اصلی تقسیم می شوند. پمپ های دنده ای که با چرخاندن دو چرخ دنده یکسان کار می کنند. در این پمپ ها روغن وارد پمپ شده و با قرار گرفتن بین چرخ دنده ها و بدنه پمپ باز می گردد.

نوع دوم پمپ های روتوری هستند که از نظر شباهت با پمپ های دنده ای مطابقت دارند، با این تفاوت که از یک چرخ دنده استفاده می کنند که در داخل روتور داخلی می چرخد.

نوع سوم پمپ های سوزنی روغن است که در آن روغن توسط پیستون و فنر ارسال می شود. البته از این نوع پمپ بیشتر در موتورسیکلت ها استفاده می شود.

پمپ روغن موتور در حال کار را با تامین روغن آن روان می کند. این روغن کاری از تماس قطعات فلزی موتور با یکدیگر جلوگیری می کند. پمپ روغن در حین کار نیز گرما را از اجزای موتور جذب می کند.

پمپ روغن علیرغم اهمیتی که در خودرو دارد، ممکن است به مرور زمان فرسوده یا خراب شود. این بدان معنی است که موتور و اجزای آن روغن کاری نمی شوند و آنچه واقعاً هنگام از کار افتادن پمپ روغن اتفاق می افتد این است که اگر بلافاصله آن را تعویض نکنید، موتور آسیب جدی می بیند. پمپ های روغن معمولاً تا زمانی که واقعاً خراب نشوند سرویس نمی شوند، اما باید در نظر داشته باشید که اگر این قسمت از پیشرانه خودرو شما خراب شود، به سرعت آسیب می بیند. چرا لوازم یدکی لیفان 520 دیجی کار شاپ ؟

علائم زیادی وجود دارد که نشان دهنده خرابی پمپ روغن است. برخی از علائم رایج عبارتند از صدای سوپاپ ماشین، کاهش فشار روغن، افزایش دمای موتور و صدای پمپ روغن. در ادامه به بررسی برخی از علائم رایج خرابی پمپ روغن می پردازیم.

فشار روغن را کاهش دهید یا چراغ چک موتور را روشن کنید

فشار روغن توسط پمپ روغن تنظیم می شود. هنگامی که پمپ روغن از کار می افتد، فشار روغن در موتور شروع به کاهش می کند. معمولاً وقتی چراغ هشدار فشار کم روغن روشن می شود، اولین علامت فشار کم روغن روی داشبورد شما خواهد بود.

وقتی این اتفاق افتاد، سطح روغن خود را بررسی کنید. اگر خیلی کم بود، روغن بیشتری اضافه کنید تا سطح روغن دوباره عادی شود. اگر پس از آن فشار روغن شما همچنان پایین است، به این معنی است که روغن در پمپ روغن شکسته است. بلافاصله قبل از بدتر شدن علائم، پمپ را تعویض کنید.

افزایش دمای موتور

هنگامی که روغن وارد موتور می شود، این مایع به عنوان روان کننده عمل می کند و همچنین اجزای فلزی متحرک موتور را خنک می کند. زمانی که سیستم محرکه خودرو روغن کافی دریافت نمی کرد، این اجزای فلزی با یکدیگر تماس پیدا می کردند و گرما تولید می کردند که باعث افزایش دمای موتور خودرو می شد.

هنگامی که موتور بیش از حد گرم می شود، می تواند به موتور و اجزای آن آسیب برساند. از آنجایی که تعمیر این نوع آسیب ها بسیار پرهزینه است، بهتر است به محض روشن شدن چراغ هشدار خودروی خود به یکی از نمایندگی های مجاز رنو در سراسر کشور مراجعه کنید.

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!