لوله پلی اتیلن یکی از لوله های رایج و پرکاربرد در صنایع است. این لوله ها از جنس پلی اتیلن و بسیار محکم اند و مطابق با موارد مصرف آن دارای ضخامت مختلفی هستند.

در سال های اخیر استفاده از لوله های پلی اتیلن به دلیل داشتن ویژگی هایی چون قابلیت انعطاف زیاد، عدم رسوب پذیری و کیفیت و دوام بالا، در صنعت بسیار زیاد شده و در پروژه های عمرانی زیادی از آن ها استفاده می شود.

در ادامه سعی داریم به بررسی ویژگی های لوله پلی اتیلن، انواع آن و کاربرد آن ها بپردازیم.

ویژگی های فنی لوله پلی اتیلن

لوله های پلی اتیلن یکی از پرمصرف ترین لوله ها در چندسال اخیر محسوب می شود که دلیل آن مقاومت و دوام بالای این لوله ها و سبکی آن ها است. لوله پلی اتیلن جزو ترموپلاستیک ها محسوب می شود و به علت مقاومت بالایی که دارند جایگزین مقرون به صرفه ای به جای لوله هایی مانند لوله های pvc، لوله های چدنی و آهنی شده است.

امروزه از لوله های پلی اتیلن به علت مزایایی که دارد برای مواردی مانند خطوط انتقال آب شهری و کشاوزی، خطوط انتقال فاضلاب، انتقال نفت و گاز و صنایع پتروشیمی استفاده می شود.

مزایای استفاده از لوله پلی اتیلن

استفاده از لوله پلی اتیلن دارای مزایای فراوانی است که از مهم ترین آن ها می توان به استحکام بالا و وزن کم این لوله ها نسبت به سایر لوله های ساختمانی اشاره کرد. سطح لوله های پلی اتیلن بسیار صاف و صیقلی است و همین ویژگی باعث شده تا این لوله ها دچار رسوب گرفتگی نشوند. این لوله ها مانند لوله های آهنی دچار خوردگی و پوسیدگی نمی شوند و از این لحاظ برای انتقال آب آشامیدنی بسیار مناسب و بهداشتی هستند.

جنس لوله های پلی اتیلن از نوع HDPE است که یکی از به روزترین روش های فرآوری پلی اتیلن می باشد که باعث شده این لوله ها دارای انعطاف پذیری و قدرت خمش پذیری مناسبی باشند و از دوام بسیار زیادی نسبت به سایر لوله ها برخوردار باشند.

استاندارد ملی لوله های پلی اتیلن

استاندارد ملی و مشخصات فنی لوله های پلی اتیلن نخستین بار در سال 1353 ارائه شد و پس از بررسی های فنی در کمیسیون، نهایتا در سال 1382 به تصویب رسید. طبق این مصوبه، استانداردهایی برای مصارف ساختمانی لوله های اتیلن و انتقال آب توسط آن به تصویب رسیده است که براساس آن فشار اسمی  این لوله ها باید از 3.2 تا 20 بار باشد و قطر خارجی اسمی آن ها 16 تا 1600 میلی متر و همچنین محدوده دمایی صفر تا 70 درجه سلسیوس را نیز شامل شود.

انواع لوله پلی اتیلن

لوله های پلی اتیلن برای مصارف مختلفی طراحی شده اند و براین اساس به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند:

  • لوله پلی اتیلن انتقال آب
  • لوله پلی اتیلن انتقال گاز
  • لوله پلی اتیلن انتقال فاضلاب
  • لوله پلی اتیلن غلافی
  • لوله پلی اتیلن فشار قوی
  • لوله پلی اتیلن مخصوص آبیاری قطره ای

 

  • لوله پلی اتیلن انتقال آب

از این نوع لوله پلی اتیلن به منظور انتقال آب شهری یا آب شرب و یا در حوزه کشاورزی استفاده می شود.

این لوله های انتقال آب به طور معمول در فشار 16-6 بار و برای موارد حساس تر تا 20 بار و در سایزهای مختلف از 20 تا 630 میلی متر تولید می شوند.

  • لوله پلی اتیلن انتقال گاز

این نوع لوله های پلی اتیلن با توجه به نوع کاربرد و حساسیت بالای آن ها باید تاییدیه های لازم از شرکت ملی گاز و استانداردهای DIN EN 1555-5 و IGS-M-PL-014-01را دارا باشند. لوله پلی اتیلن انتقال گاز در فشارهای 16-12.5 بار و در سایزهای 225 -25 میلی متر تولید می شوند. همچنین گرید این لوله ها PE 100 و PE 80 می باشد.

  • لوله پلی اتیلن انتقال فاضلاب

لوله های پلی اتیلن مخصوص انتقال فاضلاب معمولا دوجداره هستند. این لوله ها در فشارهای 5- 3.2 بار و در سایزهای 160- 50 میلی متر تولید و عرضه می شوند. گرید این لوله ها معمولا PE 80 و برای سایزهای بزرگتر PE 100  است.

 

لوله پلی اتیلن را در زمینه مدیریت جریان آب به کار می برند و در زمینه تأسیسات تصفیه آب از اتصالات پلی اتیلن مقاوم استفاده می شود

  • لوله پلی اتیلن غلافی

لوله پلی اتیلن غلافی در واقع نوعی محافظ پوششی و غلاف برای سیم ها و کابل های برق است. این نوع لوله ها نیز در فشار 10 -6 بار و در سایزهای 400 -20 میلی متر ساخته و روانه بازار می شوند.

  • لوله پلی اتیلن فشار قوی

این لوله ها را لوله های تحت فشار نیز می نامند که دارای ضخامت بیشتری نسبت به سایر لوله های پلی اتیلن هستند. این لوله ها در فشارهای 30 -10 بار و در سایزهای 630 -20 میلی متر تولید می شوند.

  • لوله پلی اتیلن مخصوص آبیاری قطره ای

مصارف این لوله ها بیشتر در کشاورزی و فضای سبز می باشد که از نوع لوله های پلی اتیلن نرم و انعطاف پذیر هستند. لوله پلی اتیلن آبیاری قطره ای معمولا در سایز 16 میلی متر تولید می شوند.

انواع لوله های پلی اتیلن از نظر چگالی

براساس چگالی لوله های پلی اتیلن به سه نوع پلی اتیلن سنگین (HDPE)، پلی اتیلن سبک خطی (LLDPE) و پلی اتیلن سبک (LDPE) تقسیم می شوند که هر کدام از آن ها جهت مصارف خاصی در صنعت به کار می روند.

انواع گرید لوله های پلی اتیلن

لوله های پلی اتیلن در گرید های متفاوتی ساخته می شوند که معمول ترین آن ها گریدهای PE 80، PE 63 و PE 100 می باشد. تفاوت اصلی که در گریدهای مختلف وجود دارد، چگالی آن ها است. هرچه گرید یک لوله بالاتر باشد، به همان نسبت چگالی، ضخامت و وزن لوله نیز بالاتر است.

گرید PE 63 به علت چگالی پایین متقاضی کمتری نسبت به دو گرید دیگر دارد.

لوله پلی اتیلن پایپ لاین

پایپ لاین یکی از بهترین مجموعه های تولید انواع لوله های پلی اتیلن در گریدهای مختلف و با کیفیت بسیار عالی می باشد. لوله های پلی اتیلن تولیدی در این مجموعه، قابلیت اجرایی در کلیه پروژه های عمرانی را دارا است و از تمامی استانداردهای روز دنیا برخوردار می باشد.

خرید لوله پلی اتیلن از مجموعه پایپ لاین

لوله های پلی اتیلن پایپ لاین علاوه بر کیفیت و مقاومت بالا، دارای قیمت بسیار مناسبی است که این ویژگی ها باعث شده تا مورد توجه بسیاری از پیمانکاران و مهندسان پروژه های مختلف قرار گیرد.

شما نیز می توانید با مراجعه به سایت pipline.ir از لوله های پلی اتیلن در انواع مختلف دیدن کنید و یک خرید مطمئن و با کیفیت را تجربه کنید.

 

آدرس: آدرس:تهران- خلیج فارس –خیابان بهشتی پلاک 12

شماره تماس:66264024-021    – 09120942139

https://pipline.ir/  ادرس سایت:

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!