آموزش پرینت سه بعدی  با Meshmixer

در این مقاله مهمترین ابزارهای کاربردی نرم افزار مش میکسر برای پرینت سه بعدی را به شما توضیح میدهیم.

نوار «Meshmix» در سمت چپ حاوی مجموعه ای از مدل های سه بعدی پیش فرض است که می توانید آنها را در مدل سه بعدی اصلی خود ادغام کنید. Meshmixer دارای دو نوع از اجزا است: Open Part (اجزاء باز) و Solid Part (اجزاء بسته). اجزاء بسته با اجزاء اصلی ادغام می شوند، در حالی که اجزاء باز به اجزاء اصلی متصل می شوند. بین اجزاء باز و اجزاء اصلی پیوستگی وجود دارد. ما بعداً نحوۀ تشخیص این تفاوت را برای کسب اطمینان از قابلیت چاپ مدل برای شما توضیح خواهیم داد. اتصال اجزاء باز به حجم موجود با Mishmexer بسیار ساده است. برای افزودن و قرار دادن آن در موقعیت مورد نظر کافی است روی مورد دلخواه کلیک کنید. اجزاء باز در نوار Meshmix با نماد نیمکرۀ سفید مشخص می شوند.

پیش از اتصال حجم به مدل سه بعدی اصلی، شاید لازم باشد که قسمتی از آن را حذف کنید. برای انجام چنین کاری باید روی تبِ «Select» کلیک کنید. قسمتی از مدل را برای حذف انتخاب نمایید و سپس آن را با استفاده از «Erase and Fill» پاک کنید. Meshmixer به طور خودکار شکل انتخاب شده را حذف می کند و در نتیجه سطحی صاف و بدون هیچ گونه بی‌ نظمی باقی می ماند.

اکنون می توانید یک جزء باز را به مدل سه بعدی اصلی خود وصل کنید. حالا روی آیکون Meshmix بزنید و یک جزء باز را انتخاب کنید و آن را روی مدل سه بعدی پایۀ خود قرار دهید. Meshmixer به طور خودکار جزء باز را به مدل سه بعدی اصلی وصل می کند.

سپس می توانید جزء باز را به راحتی حرکت دهید، تنظیم کنید، بچرخانید یا بزرگ کنید و در عین حال نگران جدا شدن آن از مدل سه بعدی نباشید.

Solid Parts یا اجزاء بسته با نماد مکعب آبی در نوار Meshmix مشخص می شوند. مسیر کاری آنها مشابه اجزاء باز است. با این حال، Meshmixer، برخلاف اجزاء باز، حجم های بسته را به مدل اصلی وصل نمی کند. این کار منجر به ایجاد دو حجم متقاطع می شود؛ و تقاطع دو حجم در چاپ سه بعدی مشکل ایجاد می کند.

در زیر می بینیم که بین جزء باز (سر قو) و مدل سه بعدی اصلی پیوستگی مِش وجود دارد، اما این امر در مورد جزء بسته (شکل چند ضلعی) و مدل سه بعدی اصلی صدق نمی کند.

قابل چاپ کردن یک مدل سه بعدی

برای این که مدل سه بعدی شما قابل چاپ باشد، باید تقاطع حجم ها حذف شود. برای انجام این کار از ابزار «Make Solid» در نوار «Edit» استفاده کنید.

دانلود رایگان مدل سه بعدی آماده پرینت

ابزار «Make Solid» حجمی تمیز و پُر شده بدون هندسۀ داخلی ایجاد می کند. این گزینه به شما امکان می دهد که وضوح مِش و کیفیت وضوح مدل سه بعدی خود را تنظیم کنید تا سطحی صاف و تمیز داشته باشید. همچنین می توانید ضخامت مدل سه بعدی خود را تنظیم کنید. فراموش نکنید که برای مشاهدۀ تنظیمات روی مدل سه بعدی خودتان، باید روی گزینۀ «Update» کلیک کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی های خاص متریال ها (حداقل ضخامت، حداکثر اندازه و غیره) مقاله های دیگر ما را مطالعه کنید.

مدل سه بعدی آماده پرینت

تغییر اندازۀ مدل سه بعدی

پیش از تغییر اندازۀ مدل، باید از ترکیب اجزاء تشکیل دهندۀ مدل سه بعدی خود اطمینان حاصل کنید. در پنجرۀ «Object Browser» اجزاء مختلف را انتخاب کنید و سپس در نوار «Edit» روی گزینۀ «Combine» کلیک کنید.

حالا می توانید اندازۀ مدل سه بعدی خود را تغییر دهید: در نوار «Analysis» روی گزینۀ «Units/Dimensions» کلیک کنید.

اِعمال بافت روی مدل سه بعدی

اعمال رنگ. نوار «Sculpt» به شما امکان می دهد که به مدل سه بعدی خود رنگ اضافه کنید. اگر رنگ اعمال شده را نمی بینید، کلید فاصله را نگه دارید تا ظاهر شود. برای تغییر رنگ تدریجی یا همان شیب رنگ، ابتدا طیف های مختلف رنگ را روی مدل خود اعمال کنید. سپس ابزار «SmoothColor» را از فهرست قلم‌موهای موجود انتخاب کنید.

اعمال بافت. از ابزار «Stencil» برای افزودن جزئیات به سطح مدل استفاده کنید تا جلوه ای بافتی به آن بدهید. برای انجام این کار، یک تصویر سیاه و سفید را به ابزار «Stencil» وارد کنید. این کار شبیه به مهر عمل می کند- فقط قسمت های سفید تصویر روی مدل سه بعدی ظاهر می شود. مراقب باشید زیرا کیفیت بافت اعمال شده با وضوح مش مرتبط است. اگر وضوح مش شما پایین باشد، پیکسلی به نظر خواهد رسید.

افزایش وضوح مش. برای افزایش وضوح، در حالی که هنوز در نوار «Sculpt» هستید، روی گزینۀ «Volume» کلیک کنید و سپس ابزار «Refine» را برگزینید. ابزار «Refine» را برای افزایش وضوح مش روی سطح مورد نظر اعمال کنید، در همین حال کلید «W» را برای مشاهدۀ مثلث های اجزای مش نگه دارید. استفاده از ابزار «Refine» باعث تغییر شکل مدل نمی شود، بلکه فقط وضوح سطح مدل را اصلاح می کند. مزیت این ابزار این است که به شما امکان می دهد وضوح مش خود را به صورت دستی و داخل برنامه افزایش دهید. بنابراین می توانید وضوح مدل خود را بهینه کنید و از ایجاد یک فایل سه بعدی بزرگ جلوگیری نمایید.

تجزیه و تحلیل فایل سه بعدی

در نوار «Analysis» روی گزینۀ «Inspector» کلیک کنید. این ابزار به شما امکان می دهد مدل سه بعدی خود را تجزیه و تحلیل کنید و مشکلات مربوط به فایل را تشخیص دهید. این کار باعث می شود که شما بتوانید هرگونه نقص را در مدل سه بعدی خود اصلاح کنید، به صورتی که بعداً در بخش «مطمئن شوید که مدل سه بعدی شما بسته است» در این مقاله توضیح داده خواهد شد.

مدل سه بعدی خود را با رابط Meshixer چاپ کنید

روی تب «Print» کلیک کنید: بدین ترتیب به رابط چاپ سه بعدی Meshmixer هدایت می شوید. سپس می توانید Sculpteo را برای چاپ مدل سه بعدی خود انتخاب کنید. می توانید متریال دلخواه را انتخاب کرده و اندازۀ مدل سه بعدی را تغییر دهید. پس از اتمام این مراحل، روی گزینۀ «Update» کلیک کنید تا قیمت چاپ سه بعدی به روز رسانی شود.

سپس روی «View Cart» کلیک کنید. پنجره ای با پیش نمایش مدل مورد نظر برای چاپ ظاهر می شود. شما می توانید مقدار مورد نیاز را انتخاب کنید.

روی «Order» کلیک کنید: بدین ترتیب به سایت Sculpteo فرستاده می شوید.

با یک کلیک، مدل شما بلافاصله در رابط چاپ سه بعدی ما بارگذاری می شود. تنها کاری که باید انجام دهید این است که خرید خود کامل کنید.

از اشتباهاتی که هنگام طراحی مدل های سه بعدی در Meshmixer رخ می دهد، اجتناب کنید

 ذخیرۀ مدل سه بعدی بدون عناصر منفرد

برای حذف عناصر منفرد ابزار «Select» را برگزینید و خطی بکشید که مدل سه بعدی را از دیگر عناصر منفرد جدا می کند.

برای انتخاب عناصر منفرد کافی است که خطی دور آنها بکشید و سپس با کلیک روی گزینۀ «Discard» در تب «Edit» آنها را به سادگی حذف کنید.

مطمئن شوید که مدل سه بعدی شما بسته است

یک مدل سه بعدی باید بسته باشد تا قابل چاپ بشود. بنابراین باید مطمئن شوید که هیچ سوراخی در مدل سه بعدی وجود ندارد. در تب «Analysis» روی گزینۀ «Inspector» کلیک کنید. پین های زیادی ظاهر می شوند: آنها نشان می دهند که در کدام قسمت های مدل مشکل وجود دارد. پین های آبی نشان دهندۀ سوراخ های مدل سه بعدی شما هستند. برای حل خودکار مشکل های نشان داده شده می توانید تک تک روی پین ها کلیک کنید. همچنین می توانید با کلیک بر روی دکمۀ «Auto Repair All» کل مدل را یکجا تصحیح کنید.

سطحی صاف و صیقلی در پایۀ مدل سه بعدی ایجاد کنید

ابزار «Plane Cut» به شما امکان می دهد که یک پایۀ صاف و صیقلی برای مدل سه بعدی خود ایجاد کنید. در تب «Edit» روی گزینۀ «Plane Cut» کلیک کنید. روی فِلِش ها کیلک کنید و آنها را بکشید تا مدل مطابق با سطح برش قرار بگیرد. سپس به پنجرۀ «Plane Cut» بروید و روی «Accept» کلیک کنید. حالا مدل شما دارای پایه ای صاف و قابل اتکا است.

برای یادگیری کاملتر نرم افزار مش میکسر به لینک «دانلود و آموزش فارسی نرم افزار مش میکسر» مراجعه کنید. در صورت نیاز به هر گونه مشاوره درباره مدلسازی و پرینت سه بعدی کافیست «توسعه گران بعد سوم» را در گوگل جستجو کنید.

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!