فهرست مطالب

کارآفرینان همانند یک جعبه‌ابزار همه کاره‌اند! همان‌طور که یک جعبه‌ ابزار شامل ابزارهای گوناگون برای انجام وظایف مختلف است، یک کارآفرین نیز باید مهارت‌های مورد نیاز برای انجام وظایف مختلف در کسب‌وکار را بلد باشد. اما برای تبدیل شدن به یک صاحب کسب‌وکار موفق، چه مهارت های کارآفرینی نیاز است؟

آمارهای وزارت کار ایالات متحده آمریکا نشان می‌دهد که 20 درصد کسب‌وکارها در 2 سال اول، 40 درصد کسب‌وکارها در 5 سال ابتدایی و 60 درصد کسب‌وکارها بعد از 10 سال با شکست مواجه می‌‌شوند. درست است که در ایران هیچ آمار دقیقی از وضعیت کسب‌وکارها وجود ندارد؛ ولی با توجه به شرایط اقتصادی و چالش‌های موجود در مسیر کارآفرینی می‌توان حدس زد که این آمار در کشورمان بسیار وخیم‌تر و وحشتناک‌تر است!

اما چه دلیلی باعث می‌شود که کسب‌وکارها با شکست مواجه شده و از بازار رقابت حذف شوند؟ این موضوع می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد؛ ولی اغلب به‌خاطر عدم دانش و مهارت‌های کافی اتفاق می‌افتد!

مطالب این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا مهارت‌های لازم برای کارآفرینی را شناسایی کنید و به داد کسب‌وکارتان برسید. این مقاله صرفاً ترجمه از مقالات خارجی نیست و تقلید از آن‌ها نمی‌تواند راهگشا باشد؛ زیرا شرایط خارجی‌ها با ما فرق دارد! ما در همیار آکادمی با درک این موضوع، به دنبال ارائهٔ محتوای آموزشی متناسب با شرایط و نیازهای بازار ایران هستیم. شاید بد نباشد قبل از هرچیز با معنا و مفهوم کارآفرینی آشنا شویم.

کارآفرین کیست؟ کارآفرینی چیست؟

کارآفرین (به انگلیسی: Entrepreneur) کسی است که با ذهنی خلاق و نوآور، ایده‌های جدید را به فرصت‌های تجاری تبدیل می‌کند. در واقع او با شناسایی نیازهای بازار، کسب دانش، مهارت کافی و پذیرش ریسک‌های موجود، کسب‌وکار جدیدی را راه‌اندازی و اداره کرده و با تلاش و پشتکار آن را به موفقیت می‌رساند. از نظر پیتر دراکر، پدر علم مدیریت، کارآفرین کسی است که با ریسک‌ پذیری و خلاقیت، کسب‌وکار جدید و کوچکی را با سرمایه اندک خود شروع می‌کند. هدف او از این کار ایجاد تغییر و تحول در ارزش‌ها و ماهیت آن‌ها است.

کارآفرینی (به انگلیسی: Entrepreneurship) به مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و فرآیندهایی اطلاق می‌شود که در آن فردی نوآور و جسور با اتکا به ایده‌های خود، به‌دنبال فرصت‌های جدید در بازار می‌گردد و با پذیرش ریسک، ‌کسب‌وکار خود را راه‌اندازی می‌کند. کارآفرینی در هر نقطه از دنیا با توجه ‌به شرایط سیاسی و اقتصادی آن منطقه، چالش‌ها و ویژگی‌های خاص خود را دارد. ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و به علت تورم بالا، نوسانات ارزی، کمبود نقدینگی و قوانین و مقررات دست‌ و پاگیر با چالش‌های زیادی همراه است. دیده‌بان جهانی کارآفرینی (GEM) در سال 2018 آماری دربارهٔ وضعیت کارآفرینی منتشر کرد و ایران را از نظر شاخص سهولت کسب‌وکار در رتبه 128 از 190 کشور جهان قرار دارد.

کارآفرینی در ایران با وجود چالش‌های متعدد، فرصت‌های بی‌نظیری را نیز برای افراد جسور و خلاق فراهم کرده است. اما برای موفقیت در این مسیر، علاوه‌بر تلاش و پشتکار، به مهارت‌های خاصی نیز نیاز دارید. در ادامه به برخی از مهم‌ترین مهارت‌‌ها برای کارآفرینی در ایران اشاره خواهیم کرد پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

چه تخصص هایی برای کارآفرینی در ایران نیاز است؟

مهارت‌های لازم برای کارآفرینی در ایران

مهارت‌های مالی

همه کسب‌وکارها و ایده‌های پولساز دارای یک سقف مشخص از بودجه هستند. در واقع وقتی یک کارآفرین کسب‌وکاری را راه‌اندازی می‌کند، بودجهٔ مشخصی را برای هزینه کردن بر روی آن مشخص می‌نماید. یک کارآفرین موفق در کنار خلاقیت و نوآوری، باید حساب و کتاب نیز بلد باشد. به زبان ساده، بتواند پول‌های خود را مدیریت کند، با آگاهی کامل تصمیم بگیرید که چه پولی را برای چه چیزی خرج کند و در چه زمان مناسبی اینکار را انجام دهد. دقت به این موضوع در ایران با توجه به نوسانات ارزی و کمبود نقدینگی باید دوچندان باشد.

سواد مالی باعث می‌شود یک کسب‌وکار امن داشته باشید، تصمیم‌های درست بگیرید، برنامه‌های عملی برای خرج کردن پول خود داشته باشید، به توسعهٔ کسب‌وکارتان بیاندیشید و حتی بدانید چه زمانی باید کسب‌وکارتان را تعطیل کنید! جالب است بدانید عدم مدیریت مالی و تمام شدن سرمایه، عامل 29 درصد شکست استارتاپ‌ها است.

مهارت حل مسئله

کارآفرینی مثل یک جاده‌ٔ بی‌پایان، مملو از چالش‌ها و مشکلات مختلف است. موفقیت در این مسیر مستلزم این است که بادقت فکر کنید و روش مواجهه با مشکلات و نحوهٔ رفع آن‌ها را بلد باشید. یک کارآفرین موفق مانند یک نقاش ماهر عمل می‌کند! او با ترسیم تصویری روشن از آینده‌ٔ کسب‌وکار خود و تدوین یک نقشه راه دقیق، گام‌به‌گام به سمت اهدافش پیش می‌رود.

ایران در سال‌های اخیر با چالش‌های اقتصادی متعددی روبه‌رو بوده است. در این شرایط، افرادی که از مهارت حل مسئلهٔ قوی برخوردار بودند، توانستند با موفقیت از این مشکلات عبور کرده و حتی در شرایط دشوار نیز به موفقیت دست پیدا کنند. کارآفرینان به‌عنوان پیشگامان اقتصادی نیازمند تفکر استراتژیک هستند. تفکر استراتژیک به آن‌ها کمک می‌کند تا با دیدگاهی کلان به مسائل نگاه کرده و برنامه‌ای جامع برای دستیابی به اهداف بلندمدت خود تدوین نمایند. ولی چطور می‌توان متفکر استراتژیک بود؟ مثال زیر می‌تواند در درک بهتر این مسئله به شما کمک کند.

فرض کنید به‌دنبال راه‌اندازی یک رستوران هستید. اگر یک متفکر استراتژیک باشید موارد زیر را در نظر می‌گیرید:

با انجام مطالعات میدانی و بررسی دقیق شرایط بازار می‌توانید بدانید که در چه منطقه‌ای چه نوع رستورانی مورد نیاز است. با در نظر گرفتن فاکتورهایی مانند دسترسی آسان، تردد مناسب، فضای کافی و … یک مکان مناسب برای رستوران خود پیدا می‌کنید. سپس سراغ منوی رستوران می‌روید و با توجه به نیاز و سلیقه‌ٔ مشتریان آن را طراحی می‌کنید. هم‌چنین این منو باید متناسب با توان اقتصادی مشتریان باشد و قشر ضعیف، متوسط و قوی را دربر گیرد.

کارکنان باتجربه و ماهر در زمینهٔ آشپزی را استخدام کرده و به‌منظور ارائهٔ خدمات مطلوب به مشتریان آن‌ها را آموزش می‌دهید. نه‌تنها از یک روش بلکه از طریق روش‌های مختلف تبلیغاتی مانند تبلیغات آنلاین، چاپ بروشور و بنر و … برای معرفی رستوران خود به مشتریان جدید استفاده می‌کنید. در نهایت با برنامه‌ریزی دقیق و نظارت مستمر، رستوران خود را به یک کسب‌وکار موفق تبدیل کرده و به راه‌اندازی شعبات دیگر فکر می‌کنید.

مهارت‌های ارتباطی

مهارت‌‌های ارتباطی، زبان زندگی شما است! یادگیری این مهارت به شما کمک می‌کند در هر موقعیتی، حرف خود را به بهترین نحو ممکن به بقیه برسانید. فرقی نمی‌کند که با مشتری، همکار، دوست یا اعضای خانواده صحبت می‌کنید، مهارت ارتباطی به شما کمک می‌کند که:

  • منظور خود را واضح و دقیق برسانید.
  • احساسات و نظرات خود را به ‌درستی منتقل کنید.
  • بادقت به حرف دیگران گوش دهید و آن‌ها را درک کنید.
  • رابطه‌های قوی و پایداری بسازید.

هم‌چنین بهتر است بدانید بخش زیادی از ارتباطات ما بدون استفاده از کلمات انجام می‌شود. در واقع ما با استفاده از نشانه‌های غیرکلامی مانند زبان بدن، حالات چهره و تماس چشمی نشان می‌دهیم که چه احساسی در مورد طرف مقابل داریم.

ذهنیت خلاق

دنیای تجارت دائماً در حال تغییر است و برای بقا و پیشرفت در این دنیای پرتلاطم چاره‌ای جز نوآوری و خلاقیت ندارید. شما به‌عنوان یک کارآفرین، باید ابتکار عمل داشته باشید و این خلاقیت را در تمامی بخش‌های کسب‌وکارتان وارد کنید. از تمایز محصولات در بازار گرفته تا ایجاد انگیزه در کارکنان، همه‌وهمه به خلاقیت و نوآوری شما بستگی دارد. یک کارآفرین واقعی باید با به چالش کشیدن باورهای سنتی، دیدگاه‌های جدید را بپذیرد و از آزمون‌وخطا نترسد.

مهارت‌های رهبری

به‌عنوان یک کارآفرین، شما الگوی تیم خود هستید و آن‌ها همانند یک آینه عمل می‌کنند. اگر بی‌نظم باشید آن‌ها نیز بی‌نظم خواهند بود، اگر دپرس باشید آن‌ها نیز حالشان بد خواهد شد، درواقع لحن و رفتار شما نقشی اساسی در تعیین فرهنگ و اخلاق کاری مجموعه دارد.

تلاش کنید اخلاق کاری قوی از خود به نمایش بگذارید. تعهد به کار، نظم و انضباط و تلاش بی‌وقفه، الهام‌بخش کارمندان شما خواهد بود. همیشه به جزئیات توجه کنید، وظایف خود را به‌موقع انجام دهید و در قبال عملکردتان پاسخگو باشید. رفتار شما معیاری برای کارمندان است. با احترام و انصاف با همه رفتار کنید، نظرات و پیشنهادات آن‌ها را بشنوید و برای حل مشکلات و چالش‌ها تلاش کنید.

مهارت‌های مدیریتی

اینکه هر کارآفرینی در ابتدای مسیر تمامی کارها را خودش انجام دهد، امری طبیعی به نظر می‌رسد. با این وجود تمرکز بیش از حد بر وظایف روزمره و تکرار مکررات مانعی برای رهبری مؤثر و برنامه‌ریزی بلندمدت خواهد بود. با رشد کسب‌وکار باید سیستمی کارآمد برای اعضای تیم ایجاد شود تا وظایف خود را بهتر بشناسند و مسئولیت کارهای خود را بر عهده بگیرند. اگر بتوانید تفویض اختیار و تخصیص منابع را به‌درستی انجام دهید، فرصتی برای تمرکز بر اهداف کلان و استراتژی‌های بلندمدت فراهم خواهد شد.

یک مدیر خوب باید قادر باشد در کارمندان خود ایجاد انگیزه کرده، ارتباطات آن‌ها را تقویت کند، به آن‌ها اهمیت دهد و همچنین دارای ابتکار، پشتکار، بینش و تمرکز باشد. همچنین یک مدیر خوب با برنامه‌ریزی دقیق، وظایف را بین اعضای تیم تقسیم می‌کند و با آگاهی از مهارت‌های هر فرد، کار مناسب را به او می‌سپارد تا هر یک اعضاء با انگیزه و اشتیاق بهترین عملکرد خود را داشته باشند.

مهارت تصمیم‌گیری

هر روز صبح که چشم‌ باز می‌کنید، با انبوهی از تصمیمات مهم و سرنوشت‌ساز روبه‌رو هستید. گاه اطلاعات کافی برای اتکابه منطق و تحلیل عقلانی در دست نیست و گاه پیش‌بینی نتایج با قطعیت بسیار دشوار است. نوسانات ناگهانی نرخ ارز، تورم افسارگسیخته و قوانین و مقررات دست‌وپاگیر، دشواری تصمیم‌گیری‌ها را دوچندان می‌کند. کارآفرینان موفق کسانی هستند که در این شرایط، با تلفیق منطق و حس درونی خود مسیری روشن به‌سوی موفقیت ترسیم می‌کنند.

برای تصمیم‌گیری درست، باید جوانب مثبت و منفی هر موضوع را به دقت بسنجید، ریسک‌ها را محاسبه کنید و با افراد صاحب‌نظر با دیدگاه‌های مختلف مشورت کنید. به یاد داشته باشید که در دنیای کارآفرینی، عدم قطعیت همیشگی است!

شبکه‌سازی

کارآفرینان موفق شبکه‌سازی می‌کنند! اصلاح شبکه‌سازی در اوایل دههٔ 70 میلادی به صورت فردی و برای پیدا کردن شغل یا بهبود موقعیت شغلی استفاده می شد ولی بعدها در ابعاد سازمانی نیز گسترش پیدا کرد و مورد استفاده قرار گرفت. در واقع شبکه‌سازی فرصت‌های بی‌نظیری برای یادگیری، اشتراک‌گذاری تجربیات، یافتن ایده‌های جدید و برقراری ارتباط با افراد همفکر فراهم می‌کند و باعث رشد و ارتقای شخصی و گسترش کسب‌وکار می‌شود.

برقراری ارتباط با همکاران، شرکاء و مشتریان باعث می‌شود که کسب‌وکار شما در ذهن افراد ماندگار شود. هم‌چنین ایجاد یک شبکه‌ی ارتباطی منظم به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از بازار هدف خود پیدا کنید، با جدیدترین روندهای کاری آشنا شوید و به‌دنبال فرصت‌های جدید بگردید. متأسفانه اصطلاح شبکه‌سازی در ایران بیشتر با نام پارتی و رانت شناخته می‌شود و این موضوع به‌خاطر وجود فساد و سوءاستفاده در برخی از بخش‌های جامعه است. اما شبکه‌سازی واقعی فراتر از پارتی و رانت است! در واقع، شبکه‌سازی اصولی، فعالیتی مثبت و سازنده است که به ایجاد روابط و ارتباطات معنادار و مفید بین افراد کمک می‌کند.

کتاب مهارت های کارآفرینی

پیشنهاد کتاب برای تقویت مهارت‌های کارآفرینی

همان‌طور که می‌دانید مطالعه چند کتاب اثرگذار و مفید در این زمینه می‌تواند گامی مؤثر در مسیر پرورش مهارت‌های لازم برای تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق باشد. توصیه می‌کنیم کتاب‌های زیر را بخوانید تا نتایج شگفت‌انگیز آن را ببینید.

  • کتاب هنر کارآفرینی اثر راجر کارترایت
  • کتاب اصول دراکر اثر پیتر دراکر
  • کتاب صفر تا یک اثر پیتر تیل

یادگیری مهارت‌های کارآفرینی با دوره قهرمان بیزینس

در مسیر کارآفرینی با چالش‌ها و مشکلات متعددی روبه‌رو خواهید شد. گویی در یک راه پرفرازونشیب قدم گذاشته‌اید که عبور از هر مانع، نیازمند مهارت و دانش خاص خود است. اما نگران نباشید چرا که با تجهیز خود به مهارت‌های لازم می‌توانید از این چالش‌ها عبور کرده و طعم شیرین موفقیت را بچشید.

اگر به‌دنبال یادگیری عمیق و اصولی مهارت های کارآفرینی هستید، دورهٔ قهرمان بیزینس فرصتی بی‌نظیر برای شماست. در این دوره با تکیه بر تجارب و تعالیم علی حاجی محمدی، به طور کامل با چالش‌ها و مهارت‌های لازم برای عبور از این مسیر دشوار آشنا خواهید شد. این دوره کاملاً برای بازار ایران بومی‌سازی شده و می‌تواند یک راهنمای دقیق برای شما باشد. برای شرکت در دوره می‌توانید از طریق لینک hamyar.co/course/business-hero اقدام کنید.

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!