چگونه اسکیما مارک آپ را به سایت اضافه کنیم؟15 آذر 1400 1 رای

زمانی که کاربر موضوعی را در اینترنت سرچ می‌کند، دوست دارد در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بدون نیاز به بررسی سایت‌های مختلف، مستقیم به محتوای موردنظرش دست پیدا کند. کدهای اسکیما مارک اپ دقیقا همین کار را می‌کنند، با وارد کردن این کدها در سایت، اطلاعات اولیه مفیدی در صفحه اول گوگل به کاربر نمایش داده خواهد شد تا کاربر براساس این اطلاعات تصمیم بگیرد وارد این سایت شود یا سراغ سایت مرتبط‌تری برود.

اگر صاحب یک وب‌سایت باشید، قطعا با سئو و مزایای آن آشنایی دارید، سئو شامل استانداردهایی می‌شود که با رعایت آن‌ها در محتوانویسی سایت می‌توانیم رتبه خوبی از گوگل بگیریم و در نتایج جستجوی کاربران بیشتر دیده شویم. در کسب و کارهای آنلاین، دیده شدن سایت در موتور جستجو اهمیت زیادی دارد اما موضوعی که به همان اندازه اهمیت دارد، چگونه دیده شدن است. اسکیما مارک آپ (Schema Markup) یکی از جدیدترین قابلیت‌هایی است که توسط گوگل ارائه شده تا از طریق آن وب‌سایت‌ها بتوانند به شکل بهتری اطلاعات خود را به کاربران نشان دهند و از این طریق به آن‌ها کمک کنند تا جستجویی هدفمند و آسان‌تر در فضای اینترنت داشته باشند.

اسکیما مارک آپ درحقیقت کدهایی هستند که اگر آن‌ها را در وب‌سایت خود وارد کنید، کاربران راحت‌تر می‌توانند شما را در گوگل پیدا کنند. بررسی‌ها و تجربیات نشان داده که اضافه کردن کدهای اسکیما به وب‌سایت تاثیر قابل توجهی بر روی افزایش ترافیک سایت خواهد گذاشت. اگر تمایل دارید شما هم این کدها را به سایت خود اضافه کنید و از مزایای آن بهرمند شوید، حتما تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

اسکیما مارک آپ چیست و عملکرد آن چگونه است؟

اسکیما مارک آپ نوعی میکرودیتا است که با وارد کردن آن در وب‌سایت، توصیف اطلاعاتی بهتری از سایت به کاربر در زمان جستجو ارائه می‌شود. موتورهای جستجوگر پیشرفته، مثل گوگل، یاهو، بینگ و یاندکس حدود ۲۲ سال پیش شروع به ایجاد چنین کدهایی کردند. به طور کلی، نحوه تعامل موتور جستجو با پرسش مطرح شده توسط کاربر، تا حد زیادی می‌تواند کیفیت نتیجه جستجو را تعیین کند. اسکیما مارک آپ این توانایی را دارد که حتی وب‌سایت‌هایی که محتوای پیچیده دارند نیز بتوانند نتیجه خوبی در روند جستجوی کاربران در موتورهای جستجو بگیرند.

تفاوت اسکیما مارک آپ با تگ HTML

به نقل از یکی از طراحان اسکیما مارک آپ: بیشتر وبمستران با تگ‌های HTML روی صفحه سایت خود آشنا هستند، درحقیقت تگ‌های HTML به مرورگر می‌گویند که محتوا یا اطلاعات دربردارنده آن تگ را چگونه نمایش دهد. به طور مثال < h1 >Avatar< /h1 > به مرورگر می‌گوید که رشته اطلاعات Avatar را در فرمت هدینگ یا تیتر ۱ به کاربر نشان دهد. مشکل اینجاست که تگ HTML هیچ اطلاعاتی درمورد محتوای تکست جستجو شده ارائه نمی‌کند. به طور مثال مشخص نمی‌کند که Avatar یک فیلم سه بعدی بسیار موفق و پرفروش است یا مثلا آواتار می‌تواند نوعی تصویر پروفایل باشد. این موضوع می‌تواند موتور جستجو را کمی با چالش روبرو کند و مانع از آن شود که موتور جستجوگر دقیق‌ترین نتیجه ممکن را به کاربر نشان دهد.

کد اسکیما مارک آپ دقیقا همین مشکل را برطرف می‌کنند، این کدها باعث شکل‌گیری تعامل بهتر بین موتور جستجوگر و تکست جستجو شده توسط کاربر می‌شوند و به این ترتیب اطلاعات ارسال شده به مرورگر، اطلاعاتی دقیق‌تر هستند. بنابراین نتیجه‌ای که کاربر از این طریق دریافت می‌کند، بسیار نزدیک به آن چیزی است که کاربر در نظر داشته است. اما اسکیما چطور این کار را انجام می‌دهد؟ فرض کنیم واژه “Neil Patel” در یک مقاله اینترنتی به کار رفته است، موتور جستجوگر آن را می‌بیند و با “Neil Patel” تعامل ایجاد می‌کند. اما اگر همین واژه را بین کد اسکیما مارک آپ درستی قرار دهیم، یعنی ما به موتور جستجوگر گفته‌ایم “Neil Patel” نویسنده آن مقاله اینترنتی است، نه صرفا تعدادی واژه که به صورت تصادفی کنار هم قرار گرفته‌اند. پس از آن موتور جستجوگر به هر کاربری که این نام را جستجو کند، اطلاعات بهتر و دقیق‌تری نمایش می‌دهد.

راستش را بخواهید خیلی پیش نمی‌آید که رقبا با هم جمع شوند و بخواهند به هم کمک کنند اما عملکرد اسکیما مارک آپ دقیقا نوعی همکاری درون سازمانی است. چیزی که رقبا در نهایت به آن خواهند رسید، یک توافق‌نامه بر سر کدهایی است که به موتور جستجوگر اصلی می‌گوید با دیتا موجود در وب‌سایت دقیقا چه کاری انجام دهد.

اسکیما مارک آپ برای راحتی کاربران طراحی شده است

وقتی که یک در وب‌سایت از کدهای اسکیما مارک آپ استفاده می‌کنند، کاربران می‌توانند در SERPها ببینند که یک وب‌سایت به صورت کلی درمورد چه چیزی است، در کجا قرار دارد، چه کاری انجام می‌دهد، محصولاتش چه قیمت‌هایی دارند و کلی اطلاعات دیگر که کاربران به آن‌ها نیاز دارد. به همین دلیل است که برخی افراد اسکیما مارک آپ را «کارت بیزنس واقعی» می‌نامند.

دلایل اهمیت اسکیما مارک آپ

کدهای اسکیما مارک آپ به منظور سهولت روند جستجو طراحی شده‌اند. ممکن است برخی افراد تصور کنند استفاده از این کدها می‌تواند میزان ترافیک سایت آن‌ها را کاهش دهد. در هر صورت، زمانی که یک کاربر، به اشتباه وارد سایتی می‌شود، هم ترافیک سایت افزایش پیدا می‌کند و هم ممکن است کاربر با ورود به سایت، در آن محصولات یا خدماتی ببیند و ترغیب به خرید آن‌ها شود. اما در حقیقت اینطور نیست، کدهای اسکیما مارک آپ باعث می‌شوند ترافیک سایت شما به صورت هدفمند و دقیقا در همان حوزه کاری خودتان رشد کند. به طور کلی استفاده از کدهای اسکیما هم برای کاربر و هم برای سایت اهمیت زیادی دارد.

اهمیت کدهای اسکیما برای کاربر

نتایج جستجوهایی که مجهز به اسکیما هستند، در مدت زمان کوتاه‌تری کاربر را از محتوای وب‌سایت مطلع می‌کنند. به این ترتیب، کاربر با یک نگاه گذرا می‌تواند متوجه جزئیات سایت شود و تصمیم بگیرد سایت را باز کند یا به سراغ سایت دیگری برود که ارتباط بیشتری با موضوع موردنظرش دارد. همانطور که گفتیم، اسکیما مارک آپ اساسا فرآیندی برای تسهیل کار کاربران و صرفه‌جویی در زمان آن‌ها در هنگام جستجو برای موضوعی خاص در اینترنت است.

اهمیت کدهای اسکیما برای سایت

کدهای اسکیما برای سایت‌ها هم مفید هستند، استفاده از این کدها باعث می‌شود تمام انواع محتوای سایت شما رتبه بهتری از گوگل دریافت کند، راحت‌تر پیدا شود و در نتیجه کلیک و ترافیک بیشتری دریافت کند. البته توجه داشته باشید که استفاده از کدهای اسکیما به هیچ عنوان به منزله هک سئو نیست و مشکلی برای سایت‌تان ایجاد نمی‌کنند، این کدها تنها ابزاری هستند که باعث می‌شوند شما در موتور جستجو بهتر دیده شوید. تنها در یک صورت کدهای اسکیما می‌توانند باعث آسیب رساندن به سایت شما شوند، آن هم زمانی که رقبای شما از این کدها استفاده کنند و شما استفاده نکنید!

انواع کدهای اسکیما مارک آپ

هزاران نوع مختلف از کدهای اسکیما مارک آپ وجود دارد، زیرا کاربران انواع مختلفی از سوالات را از موتورهای جستجو می‌پرسند. بنابراین تفاوتی ندارد که محتوای سایت شما چیست و در چه زمینه‌ای محصولات یا خدمات ارائه می‌کنید، برای تمام انواع محتوا در اینترنت، کدهای اسکیما مارک آپ ویزه وجود دارد که در ادامه برخی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

کدهای اسکیما مارک آپ ویژه سازمان ها

وب‌سایت‌های سازمانی می‌توانند از این نوع کدها در وب‌سایت خود استفاده کنند، استفاده از کدهای اسکیما مارک آپ ویژه سازمان‌ها باعث می‌شود معرفی سایت در موتورهای جستجوگر شکل بهتری پیدا کند و اطلاعاتی همچون لوگو سایت، اطلاعات تماس و موقعیت جغرافیایی سازمان به شکل بهتری به کار نمایش داده شود. این اتفاق می‌تواند باعث کاهش هزینه‌های تبلیغات سایت شود و از طرفی کاربر نیز در صورت نیاز به خدمات این سازمان‌ها، در مدت زمان کوتاه‌تر و به شکلی ساده‌تر آن‌ها را در اینترنت پیدا کند.

کدهای اسکیما مخصوص اشخاص

این کدها مخصوص افرادی است که وب‌سایت شخصی خود را در فضای اینترنت دارند و اطلاعات فردی آن‌ها در سایت‌شان وجود دارد (یا سایت‌های دیگری با محتوای مربوط به این اشخاص). افرادی مانند وکلا، مترجمان، نویسندگان، هنرمندان، ورزشکاران، مشاوران و… می‌توانند از کدهای اسکیما مخصوص اشخاص استفاده کنند. استفاده از این کدها باعث می‌شود اطلاعات سایت، مثل نام فرد، سن، تحصیلات، مهارت‌های او یا خدماتی که ارائه می‌دهد، تاریخ تولد، آدرس و هر اطلاعات شخصی دیگری که در سایت خود قرار داده توسط کاربر مشاهده می‌شود. درست مانند همان چیزی که در هنگام سرچ نام یک هنرپیشه در همان صفحه اول گوگل از سایت ویکی‌پدیا به شما نمایش داده می‌شود و از طریق آن سن، قد، نام والدین، نام همسر و تعداد فرزندان آن شخص را مشاهده می‌کنید. درحقیقت گوگل فرض می‌کند زمانی که کاربر اسم شخصی را سرچ می‌کند، احتمالا باید علاقمند به دانستن برخی اطلاعات پایه درمورد او نیز باشد. بنابراین استفاده از کدهای اسکیما باعث شده فرد پاسخ سوال خود را بدون نیاز به کلیک‌های بیشتر، در کوتاه‌ترین زمان ممکن دریافت کند.

کدهای اسکیما مخصوص کسب و کارهای کوچک

این کدها مناسب شرکت‌های کوچک یا شعبه سازمان‌ها و کمپانی‌های بزرگ هستند، با استفاده از این کدها، اطلاعاتی مثل شماره تماس، موقعیت جغرافیایی، ساعت شروع و پایان فعالیت و اطلاعات تماس به کاربر نمایش داده شود. به این ترتیب، کاربر بدون صرف زمان زیادی در اینترنت توانسته به اطلاعات موردنیاز خود دست پیدا کند.

کدهای مخصوص محصولات

اگر در وب‌سایت خود محصول یا خدمات خاصی را به فروش می‌رسانید، می‌توانید از کدهای اسکیما مارک آپ مخصوص محصولات استفاده کنید. به این ترتیب کاربر با سرچ نام محصول، می‌تواند به اطلاعات زیادی راجع‌به آن دست پیدا کند. زمانی که سایتی از این کدها استفاده می‌کند، اطلاعات دقیق و کاملی درمورد محصول به او ارائه می‌شود، به طور مثال اگر کاربر برای خرید بلیط هواپیما در اینترنت جستجو کرده باشد، سایتی که کدهای اسکیما را دارد، با توجه به لوکیشن کاربر، قیمت بلیط را معادل با پول رایج در همان کشور به او نشان می‌دهد، در صورت عدم استفاده از این کدها، قیمت بلیط تنها براساس ارز وارد شده در همان سایت به کاربر نمایش داده خواهد شد که برای او اطلاعات دقیق و کاربردی محسوب نمی‌شود.

کدهای اسکیما مارک آپ مخصوص مقالات

این کدها مخصوص سایت‌های خبری یا سایت‌هایی است که بخش ویژه وبلاگ یا مقالات دارند. با اضافه کردن کدهای اسکیما مارک آپ در این سایت‌ها، موتور جستجو می‌تواند موضوع تیتر مقاله، محتوای اصلی مقاله، زمان انتشار آن، ویژگی عکس‌ها و حتی شاید اطلاعاتی درمورد ویدیوهای منتشر شده در مقاله را تشخیص دهد و به این ترتیب کاربر بدون اینکه نیاز داشته باشد به مقاله نگاه کند، اطلاعات خوبی از آن به دست آورد و تصمیم بگیرد به سراغ آن برود یا نرود. البته در این بخش انواع کدهای اسکیما وجود دارند که مخصوص سایت‌های خبری، بلاگ پست و مقالات تحصیلی هستند.

کدهای اسکیما مخصوص محتوای ویدیویی

اگر در سایت خود محتوای ویدیویی منتشر می‌کنید، می‌توانید از کدهای اسکیما مارک آپ مخصوص ویدیو استفاده کنید. با استفاده از این کدها، گوگل محتوای ویدیویی شما را تشخیص می‌دهد و براساس موضوع سرچ کاربر، ویدیو سایت شما را در صفحه اول به او نشان می‌دهد. مانند همان چیزی که بعد از سرچ یک موضوع خاص، از سایت یوتیوب در صفحه اول گوگل می‌بینیم.

کدهای مخصوص ایونت ها

استفاده از کدهای اسکیما مخصوص ایونت می‌تواند برای اطلاع‌رسانی درمورد انواع برنامه‌های مختلف، مثل وبینار، همایش، کنسرت، نمایشگاه و… مورد استفاده قرار بگیرد. زمانی که این کدها در سایت استفاده می‌شوند، کاربر می‌تواند در صفحه اول گوگل اطلاعات موردنیاز خود درمورد آن ایونت را مشاهده کند، این اطلاعات می‌توانند شامل ساعت و محل برگزاری برنامه، نام هنرمند یا سخنران باشند.

نحوه اضافه کردن اسکیما مارک آپ به وب سایت

تحقیقات نشان داده استفاده از کدهای اسکیما مارک آپ می‌تواند تا ۳۰٪ باعث افزایش میزان کلیک بر سایت شما شود. اگر شما هم تمایل دارید از این مزیت فوق‌العاده بهرمند شوید، می‌توانید با استفاده از روش زیر کدهای اسکیما مارک آپ را در وب‌سایت خود وارد کنید. برای انجام این کار کافیست تا مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول: وارد سایت Google’s Structured Data Markup Helper شوید.

نحوه اضافه کردن اسکیما مارک آپ
نحوه اضافه کردن اسکیما مارک آپ به وب سایت

مرحله دوم: نوع محتوای سایت خود را انتخاب کنید. نیاز نیست وسواس خیلی زیادی به خرج دهید، تنها کافی است نزدیک‌ترین گزینه به محتوای سایت خود را انتخاب کنید. در پاییین همین صفحه، براساس منبع سایت خود، گزینه HTML یا URL را انتخاب و سپس گزینه Start Tagging را بزنید.

گزینه Start Tagging را بزنید
گزینه Start Tagging را بزنید

مرحله سوم: در این حالت سایت شما به ابزار مارک آپ اضافه می‌شود و یک فضای کار برای مرحله بعد به شما داده می‌شود. در این حالت شما باید تصویر زیر را مشاهده کنید که در سمت چپ آن فضای مخصوص برای وارد کردن اطلاعات مختلف وجود دارد. در این بخش اطلاعات مربوط به محتوا یا دیتای مورد نظر خود را وارد کنید. اگر در ابتدا گزینه مقاله را انتخاب کرده بودید، اینجا باید نام مقاله، نام نویسنده، تاریخ انتشار و هر اطلاعات دیگری که مایل هستید کاربر در همان ابتدای کار در جستجو خود مشاهده کند را وارد کنید. اگر موردی مد نظر شما بود که در لیست موجود نبود، گزینه Add missing tags را در پایین صفحه بزنید تا بتوانید آن بخش را نیز به مارک آپ اضافه کنید.

گزینه Add missing tags
گزینه Add missing tags را بزنید

مرحله چهارم: پس از آن‌که اطلاعات موردنظر خود را به صورت کامل وارد کردید، گزینه Create HTML (یا گزینه Create URL) را بزنید.

اسکیما مارک آپ
گزینه Create HTML را بزنید

مرحله پنجم: در صفحه بعد، HTML یا URL سایت خود را مشاهده می‌کنید که میکرودیتاهای مربوطه در بخش‌هایی که انتخاب کرده بودید به نمایش درآمده‌اند.

نمایش میکرودیتاها
نمایش میکرودیتاها

مرحله ششم: در مرحله بعد به بخش سیستم مدیریت محتوا (CMS) یا Source Code وارد می‌شوید، در اینجا بخش‌های هایلایت شده را در نقاط مربوطه وارد کنید. می‌توانید از بخش‌های زرد رنگی که روی اسکرول وجود دارند برای پیدا کردن کدهای اسکیما مارک آپ استفاده کنید. البته یک روش جایگزین ساده‌تر هم وجود دارد؛ می‌توانید فایل automatically-generated HTML را دانلود و اطلاعات آن را در این بخش Copy/Paste کنید. در نهایت روی گزینه Finish کلیک کنید.

اسکیما مارک آپ
روی گزینه Finish بزنید

مرحله هفتم: در مرحله بعد پیشنهادهای دیگری برای ادامه فرآیند به شما داده می‌شود. بر روی گزینه Continue کلیک کنید.

گزینه Continue
گزینه Continue را بزنید

پیشنهادهای مطرح شده برای مراحل بعد شامل تست کدهای اسکیما مارک آپ است. به صورت ساده، جهت اطمینان از اینکه این کدها برای شما فعال شده‌اند یا خیر، می توانید مقاله (یا هر دیتایی که ابتدا کار برای اسکیما مارک آپ وارد کرده بودید) را در گوگل سرچ کنید. اگر تمام مراحل را به درستی طی کرده باشید، در اینجا باید اطلاعات موردنظر خود را در صفحه اول گوگل مشاهده کنید.

اسکیما مارک آپ؛ اطلاعاتی شفاف تر به کاربران ارائه کنید

کاربران دوست دارند زمانی که موضوعی را در فضای اینترنت سرچ می‌کنند، به سرعت آن را پیدا کنند، هیچ کاربری دوست ندارد برای پیدا کردن موضوع یا منبع موردنظر خود، واردهای سایت‌های مختلفی شود، محتوای آن‌ها را اسکرول کند، اطلاعاتش را پیدا نکند و بعد بخواهد وارد سایت دیگری شود و همین روند را تکرار کند. برای اینکه کمک کنیم کاربر راحت‌تر بتواند به اطلاعات موردنیاز خود دست پیدا کند، می‌توانیم از کدهای اسکیما مارک آپ استفاده کنیم. این کدها را می‌توان به سادگی وارد سایت کرد و به کاربر اجازه داد در همان صفحه اول گوگل اطلاعات اولیه موردنیاز خود را مشاهده کند و تصمیم بگیرد وارد آن سایت شود یا به سراغ سایت دیگری برود.

اسکیما مارک آپ فقط جهت راحتی فرآیند سرچ کاربران طراحی نشده است، استفاده از این کدها می‌تواند برای سایت‌ها نیز مزایایی داشته باشد، به طور کلی استفاده از کدهای اسکیما باعث می‌شود سایت رتبه بهتری از گوگل بگیرد و در نتیجه به میزان کلیک و ترافیک بیشتری نیز دست پیدا کند. حتما شما هم تابحال محتواهایی را در فضای اینترنت دیده‌اید که با داشتن کدهای اسکیما مارک آپ، اطلاعات اولیه خوبی به شما نمایش داده‌اند و روند سرچ را برای شما هدفمندتر و ساده‌تر کرده‌اند. نظر شما درمورد این کدها چیست؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما و همراهان همیار آکادمی در زیر همین پست به اشتراک بگذارید.

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!