کاشت مو یک تکنیک جراحی است که فولیکول‌های مو بدن را از یک قسمت بدن به نام «محل اهداکننده» به قسمتی از بدن که به عنوان «محل دریافت‌کننده» نامیده می‌شود، برداشته می‌شود. این تکنیک در درجه اول برای درمان طاسی با الگوی مردانه استفاده می شود . در این روش کم تهاجمی، گرافت های حاوی فولیکول های مو که از نظر ژنتیکی در برابر طاسی مقاوم هستند (مانند پشت سر) به پوست سر کچل پیوند می شوند. همچنین می توان از کاشت مو برای ترمیم مژه ها ، ابروها ، موهای ریش، موهای سینه، موهای ناحیه تناسلی و برای پرکردن جای زخم های ناشی از حوادث یا جراحی مانند لیفت صورت و کاشت موی قبلی استفاده کرد. کاشت مو با پیوند پوست متفاوت استاز آنجایی که گرافت ها تقریباً تمام اپیدرم و درم اطراف فولیکول مو را شامل می شوند و بسیاری از گرافت های ریز به جای یک نوار پوست پیوند زده می شوند.

از آنجایی که موها به طور طبیعی در گروه‌های 1 تا 4 تایی رشد می‌کنند، تکنیک‌های کنونی «واحدهای فولیکولی» مو را در گروه‌های طبیعی خود برداشت و پیوند می‌زنند. بنابراین دکتر کاشت مو در تهران  مدرن می تواند با تقلید از جهت گیری موی اصلی، ظاهری طبیعی به دست آورد. این روش کاشت مو، پیوند واحد فولیکولی (FUT) نامیده می شود. موهای اهداکننده را می توان به دو روش مختلف برداشت کرد: برداشت نواری و استخراج واحد فولیکولی (FUE).

ارزیابی و برنامه ریزی قبل از عمل

در یک جلسه مشاوره اولیه، جراح پوست سر بیمار را تجزیه و تحلیل می‌کند، ترجیحات و انتظارات او را مورد بحث قرار می‌دهد، و بهترین رویکرد (مثلا جلسات تک در مقابل جلسات متعدد) و نتایج معقول قابل انتظار را به او توصیه می‌کند. فولیسکوپی قبل از عمل به شناخت تراکم واقعی مو کمک می کند، به طوری که نتایج بعد از عمل پیوند موی تازه کاشته شده را می توان به طور دقیق ارزیابی کرد. برخی از بیماران ممکن است از مصرف موضعی ماینوکسیدیل قبل از عمل و ویتامین ها سود ببرند.
چند روز قبل از جراحی، بیمار از مصرف داروهایی که ممکن است منجر به خونریزی حین عمل و در نتیجه پیوند ضعیف شود، خودداری می کند. الکل و سیگار می تواند به بقای ضعیف پیوند کمک کند. آنتی بیوتیک های بعد از عمل معمولا برای جلوگیری از عفونت زخم یا پیوند تجویز می شوند .

روش های برداشت

عمل پیوند به صورت سرپایی، با آرامبخشی خفیف (اختیاری) و بی حسی موضعی تزریقی انجام می شود . قبل از برداشت پوست سر اهداکننده، پوست سر شامپو می شود و سپس با یک عامل ضد باکتری درمان می شود.
چندین تکنیک مختلف برای برداشت فولیکول های مو وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. صرف نظر از روش برداشت، استخراج صحیح فولیکول مو برای اطمینان از زنده ماندن موهای کاشته شده و جلوگیری از برش، برش ساقه مو از فولیکول مو، بسیار مهم است. فولیکول های مو با زاویه اندکی نسبت به سطح پوست رشد می کنند، بنابراین بافت پیوند شده باید با زاویه مربوطه برداشته شود.
امروزه دو روش اصلی برای استخراج پیوندهای اهداکننده وجود دارد: برداشت نواری و استخراج واحد فولیکولی

برداشت نواری

برداشت نواری (همچنین به عنوان پیوند واحد فولیکولی یا FUT شناخته می‌شود) رایج‌ترین تکنیک برای برداشتن مو و فولیکول‌ها از ناحیه اهداکننده است. جراح نواری از پوست را از قسمت خلفی پوست سر، در ناحیه ای با رشد خوب مو برداشت می کند. یک چاقوی جراحی یک، دو یا سه تیغه برای برداشتن نوارهایی از بافت مو از محل اهدا کننده استفاده می شود. هر برش به گونه ای برنامه ریزی می شود که فولیکول های مو دست نخورده برداشته شوند. اندازه نوار برداشته شده حدود 1-1.5 x 15-30 سانتی متر است. در حین بستن زخم حاصل، دستیاران شروع به تشریح گرافت های واحد فولیکولی می کنند که گروه های کوچک و طبیعی از فولیکول های مو هستند، از نوار. کار با میکروسکوپ های استریو دوچشمی، آنها با دقت بافت فیبری و چربی اضافی را حذف می کنند و در عین حال سعی می کنند از آسیب به سلول های فولیکولی که برای پیوند استفاده می شود جلوگیری کنند. آخرین روش بستن “بستن تریکوفیتیک” نامیده می شود که منجر به ایجاد زخم های بسیار ظریف در ناحیه اهدا کننده می شود.
سپس جراح از ریز تیغه‌های بسیار کوچک یا سوزن‌های ظریف برای سوراخ کردن محل‌های دریافت گرافت‌ها استفاده می‌کند، آن‌ها را در تراکم و الگوی از پیش تعیین‌شده قرار می‌دهد و زخم‌ها را به شکلی ثابت زاویه می‌دهد تا یک الگوی واقعی مو را ایجاد کند. تکنسین ها به طور کلی بخش پایانی عمل را انجام می دهند و گرافت های فردی را در جای خود قرار می دهند.
برداشت نواری یک اسکار خطی نازک در ناحیه اهداکننده باقی می‌گذارد که معمولاً با موهای بیمار حتی در طول نسبتاً کوتاه پوشانده می‌شود. در کلینیک الو پزشک دوره نقاهت حدود 2 هفته است و نیاز به برداشتن بخیه ها یا منگنه ها توسط پرسنل پزشکی دارد یا می توان بخیه ساب کوتیکول را انجام داد

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!