بهترین راه برای اطمینان از دریافت مواد مغذی مورد نیاز فرزندانتان این است که ترکیبی از غذاهای مختلف را برای آنها سرو کنید. اگر کودکتان بدغذا است و نگران کمبود مواد مغذی هستید از پزشک اطفال خود بپرسید که آیا کودک شما به مکمل ویتامین و مواد معدنی روزانه نیاز دارد یا خیر.

در صورت نیاز به مصرف مکمل می توانید از مکمل هایی مانند شربت کیدی کر ویتابیوتیکس ۲۰۰ میلی لیتر یا قطره مولتی ویتامین پدیابست با طعم پرتقال 30 میلی لیتر استفاده کنید. برای تهیه این محصولات به داروخانه آنلاین مراجعه کنید.

ویتامین A

این ویتامین برای بینایی خوب، به ویژه برای رنگ و دید در شب، کلیدی است. همچنین سیستم ایمنی کودک را برای مبارزه با عفونت تقویت می کند.

برای آنکه این ویتامین را برای کودک خود تأمین کنید بشقاب او را با هویج و سایر سبزیجات و میوه های نارنجی رنگ مانند طالبی و سیب زمینی شیرین پر کنید. و فراموش نکنید که سبزیجات برگ سبز را نیز اضافه کنید.

ویتامین های گروه B

این مواد مغذی – که شامل تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات، اسید پانتوتنیک، B6، B12 و بیوتین است – به بدن کودکان کمک می کند تا انرژی بسازد و از آن استفاده کند. بدون ویتامین B کافی، کودکان ممکن است به کم خونی مبتلا شوند.

تقریباً در هر گروه غذایی می توانید ویتامین های گروه B را پیدا کنید. غلات کامل، ماهی، مرغ، گوشت، سبزیجات برگ دار و لبنیات غنی از این ویتامین ها هستند.

ویتامین C

این ویتامین به کودکان کمک می کند تا با عفونت ها بهتر مبارزه کنند و از عطسه و فن فن کردن جلوگیری کنند. همچنین به بهبود سریع تر خراش ها و بریدگی ها کمک می کند.

برا تأمین این ویتامین، بچه ها می توانند یک لیوان آب پرتقال بنوشند یا بهتر از آن، یک پرتقال بخورند. سایر میوه ها و سبزیجات مانند  توت فرنگی، گوجه فرنگی، طالبی و فلفل قرمز شیرین نیز منابع غنی ویتامین C هستند.

ویتامین D

برای داشتن استخوان ها و دندان های قوی، کودکان هر روز به این ماده مغذی نیاز دارند. این ویتامین به آنها کمک می کند تا کلسیم را جذب کنند و بدن آنها بتواند استخوان ها را بسازد.

پوست با تابش نور خورشید این ویتامین را می سازد. اما از آنجایی که اشعه ماوراء بنفش که این فرآیند را تامین می‌کند می‌تواند باعث سرطان شود، فرزندان شما نباید زیاد در معرض نور خورشید قرار بگیرند. در عوض، D آنها را با شیر غنی شده، غلات، ماهی تن، ماهی آزاد یا تخم مرغ تقویت کنید.

کلسیم

این ماده معدنی برای سلامت استخوان ها و دندان ها ضروری است. کمبود کلسیم می تواند منجر به افزایش احتمال ابتلا به بیماری های استخوانی در آینده شود.

لبنیات بهترین منبع کلسیم است. چند وعده شیر و ماست کم چرب در روز می تواند استخوان های کودک شما را محکم نگه دارد.

کولین

این ماده مغذی یک ویتامین نیست، اگرچه معمولاً با ویتامین های B گروه بندی می شود. سلول ها برای حفظ شکل خود به آن نیاز دارند و سیستم عصبی برای سرعت بخشیدن به پیام ها در سراسر بدن به کولین نیاز دارد.

بدن کولین مورد نیاز خود را نمی سازد، بنابراین بچه ها باید آن را از غذاهایی مانند تخم مرغ، ماهی، گوشت گاو، مرغ و کلم بروکلی دریافت کنند.

آهن

گلبول های قرمز خون از آهن برای انتقال اکسیژن به سایر تمام قسمت های بدن استفاده می کنند.

برای تأمین آهن، گوشت گاو بدون چربی بخورید، یا به بچه ها غذاهای دیگری مانند لوبیا، سبزیجات با برگ های تیره و غلات غنی شده با آهن بدهید. برای کمک به بهبود جذب، خوراکی های غنی از ویتامین C را با منابع آهن همراه کنید.

منیزیم

این ماده مغذی یکی از اجزای سازنده سلول های بدن است و برای تولید انرژی مهم است. یک رژیم غذایی غنی از منیزیم همچنین قلب کودک شما را به شدت در بزرگسالی تقویت می کند.

غلات سبوس دار، برنج قهوه ای، توفو، لوبیا، بادام و سایر آجیل ها همه منابع عالی منیزیم هستند.

پتاسیم

تقریباً همه سلول ها و اندام های بدن برای عملکرد صحیح به پتاسیم نیاز دارند. این ماده معدنی همچنین برای فشار خون، پمپاژ قلب و کار عضلات در هنگام دویدن کودکان بسیار مهم است.

موز سرشار از پتاسیم است، اما می توانید آن را در سیب زمینی شیرین، لوبیا سفید، شیر بدون چربی و ماست کم چرب نیز پیدا کنید.

روی (زینک)

روی ممکن است با کمک به سیستم ایمنی کودکان در مبارزه با ویروس ها و سایر میکروب ها، سرماخوردگی را از بین ببرد. به علاوه، بدن کودکان برای رشد و تکامل مناسب به آن نیاز دارد. مرغ، لوبیا و غلات صبحانه غنی شده سرشار از روی هستند.

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!