تابلو برق چیست ؟

تابلو برق را میتوان به عنوان یک محفظه از جنس فلز یا فایبر گلاس تعریف کرد که تجهیزات الکتریکی گوناگونی شامل تجهیزات اتصال ، تجهیزات حفاظتی ، تجهیزات افزایش و کاهش درون آن قرار دارند البته باید توجه کنید که به هنگام ساخت تابلو برق صنعتی ممکن است موارد نصب شده داخل تابلو برق تغییر کند و به گونه ای دیگر ساخته شود

 

تابلو برق ها با توجه به ویژگی های خود چندین وظیفه اصلی و فرعی دارند که میتواند شامل کنترل ، حفاظت ، ایمن سازی ، تقویت ، کاهش و …. باشد .

ساخت تابلو برق صنعتی و حتی ساخت تابلو برق های عادی و روتین به صورت خیلی ضروری نیاز به مهندسین با تجربه و با تخصص بسیار عمیق و کافی نیاز دارد که البته اگر مهندس مورد نظر تجربه کافی نداشته باشد باید برای وی ناظری نیز در نظر بگیریم .

اولین مرحله از طراحی و ساخت تابلو برق صنعتی یا عادی با طراحی و نقشه کشی مدار تابلو برق با توجه به نیاز صورت میگیرد . البته باید در نظر بگیریم در هر صورت باید به هنگام مونتاژ و نصب قطعات لازم بر روی مدار چاپ شده نیاز به حضور متخصصین با تجربه بالا برای کنترل کیفیت و تست نهایی عملکرد تابلو برق هست .

 

برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با متخصصین ما در شرکت اکباتان توسعه صنعت یار تماس بگیرید .

شماره تماس : 02632208653

 

نحوه ساخت تابلو برق

تقریبا مراحل ساخت تمام انواع تابلو برق ها یکسان است و در ادامه ما به مراحل ساخت تابلو برق صنعتی اشاره میکنیم که به صورت کلی داری چندین مرحله می‌باشد و هر مرحله نیاز به فرد متخصص و دارای تجربه کافی در آن حیطه می‌ باشد  که تنها در این صورت ایمنی و اطمینان مورد نظر حاصل می‌شود :

 

1 – مذاکره طرفین

در این مرحله طرفین خریدار تابلو برق و طرف سازنده تابلو برق یا مشاورین و ناظرین مد نظر هر دو طرف طی چندین جلسه در مورد موضوعات مورد نیاز حرف زده و با توافق بر روی قالب کلی اقدام به عقد قرار داد و ذکر جزییات میکنند .

 

2 – طراحی مدار و نقشه کشی ایزومتریک

در این مرحله طرفین بعد از عقد قرار داد جزییات نیاز خود را در اختیار تیم غنی و مهندسی طرف مقابل قرار می دهند تا تیم شروع به طراحی مدارد کند که اولین مرحله از ساخت تابلو برق صنعتی هست .

 

3 – ساخت بدنه تابلو برق

در این مرحله از ساخت تابلو برق صنعتی تیم فنی با توجه به جزییات ارائه شده از طرف تیم مهندسی طراحی و تولید مدار که شامل شکل و اندازه مدار و ویژگی های قطعات نصبی است شروع به ساخت بدنه تابلو برق می کنند ، در این مرحله از ساخت وظایفی هم چون برش کاری ، خم کاری  ، جوش کاری و … بر عهده اعضای تیم فنی می‌ باشد .

بدنه تابلو برق عمدتا از ورق های فولاد ضد زنگ ساخته می‌شود که ضخامت ورق ها با توجه به محل استفاده از تابلو برق تعیین میشود و حتی در بعضی موارد ممکن است ویژگی های خاصی چون ضد آب بودن داخل کابین تابلو برق را هم به بدنه اضافه کنند تا ایمنی بیشتر حاصل شود .

این مرحله جز مهم ترین مراحل ساخت تابلو صنعتی هست و برای همین باید با نهایت ظرافت و توجه انجام گیرد .

 

4 – آماده سازی کلی بدنه

در این مرحله انواع کار های همچون رنگ زدن و مونتاژ جزییات نظیر لولا های بدنه‌ و های های ورود و خروج سیم به بدنه و … نصب میشود .

رنگ کاری بدنه تابلو برق خود شامل چندین مرحله نظیر  چربی زدایی و پاک کردن بدنه با محلول های شیمایی ،  زنگ زدایی یا همان پرداخت فیزیکی بدنه مثلا با سمباده کاری ، فسفاته کاری که باعث تحقق عدم زنک زدگی کابین در شرایط آب و هوایی مختلف میشود و در نهایت عایق کاری است که با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه نصب شکل میگیرد

5 – مونتاژ و تکمیل تجهیزات

این مرحله شامل نصب مدار طراحی شده و نصب ۴طعات مورد نیاز همچون خازن ها کنتاکتور ها و رله ها یا سلف های مورد نیاز بر روی مدار است .

بعد از نصب این گونه قطعات متخصصین علم برق شروع به تکمیل سیم کشی مدار و آماده سازی شرایط نصب تابلو برق به سیستم مجتمع می‌ کنند که خود جزو مهم ترین موارد ساخت تابلو برق صنعتی است .

توجه کنید علائم حفاظتی و نمایشگر ها و موارد مربوط به رابط کاربری نیز در این مرحله نصب میشود .

 

6 – کنترل کیفیت و تست عملکرد

در این مرحله تمام مراحل ساخت و تجهیزات و بدنه و … توسط ناظرین و مشاورین دارای تجربه فراوان و تخصص مورد نیاز تست و کنترل می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که این تابلو برق عملکرد مناسبی را برای متقاضی نصب خواهد داشت ، شما برای ارتباط با متخصصین و مهندسین با تجربه صنعت برق و تابلو برق میتوانید با شرکت اکباتان توسعه صنعت یار تماس بگیرید

 

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!