کلایمرها و پله‌های برقی برای دسترسی به بخش‌های غیرممکن یک ساختمان، در هسته اصلی نحوه درک و تعامل ما با ساختمان‌های مرتفع زندگی می‌کنند. زندگی همانطور که می دانیم بدون آنها غیرممکن خواهد بود. با این حال، علیرغم استفاده روزانه از آنها، عملکرد درونی آنها نسبتا ناشناخته باقی مانده است. در این راهنما به نکات و ترفندهایی برای تعیین کلایمر و پله برقی می پردازیم.

Parkview Manor توسط Mason Studio; تصویر از طریق Mason Studio

کلایمرها
کلایمرها طیف وسیعی از کاربردها را دارند اما مشخصات اولیه آنها در بسیاری از صنایع یکسان است. در حالی که کلایمرهای صنعتی، بیمارستانی و باربری عمدتاً بر اساس ابعاد، هدف و ظرفیت آنها تعریف می شوند، کلایمرهای تجاری و مسکونی آزادی بیشتری را برای طراحی فراهم می کنند. تعیین ظرفیت کابین و نوع مکانیزم کلایمر کلایمر بهتر است به سازنده واگذار شود. این به معمار فرصتی می دهد تا گزینه های طراحی ورودی سالن، فضای داخلی کابین و کنترل های رابط کاربری را بررسی کند.

کلایمر جایگزین داربست
کلایمر آجر و شیشه توسط Carles Enrich; تصویر از طریق Carles Enrich

سیستم های کلایمر کلایمر
کشش بدون دنده: سیستم‌های کشش بدون دنده از کابل‌های فولادی بافته شده و وزنه‌های تعادل برای چرخاندن قفسه کلایمر استفاده می‌کنند. این سیستم ها با قابلیت دستیابی به سرعت های بسیار بالا در ساختمان های بسیار بلند رایج هستند.

کشش دنده ای: سیستم های کشش چرخ دنده ای از یک واحد کاهنده کرم و چرخ دنده برای چرخاندن قفسه کلایمر استفاده می کنند. این سیستم‌ها کندتر از سیستم‌های گیربکس هستند، اما به موتور کمتر قوی‌تری نیاز دارند.

بدون ماشین : سیستم های بدون ماشین می توانند کششی یا هیدرولیک باشند. تفاوت این است که آنها دارای قفسه های کلایمر بسیار فشرده تر هستند و بنابراین نیازی به اتاق ماشین برای پشتیبانی کلایمر ندارند.

هیدرولیک: معمولاً برای ساختمان‌هایی که فقط تا شش طبقه ارتفاع دارند استفاده می‌شود، سیستم‌های هیدرولیک به سیستم‌های کلایمر بالای سر بزرگ مانند سیستم‌های دنده‌ای و بدون دنده نیاز ندارند. در عوض، آنها توسط یک پیستون در زیر بالا می روند.

پانل های کلایمر مگنولیا برنز با همکاری Yabu Pushelberg برای یک هتل جدید در چین طراحی شده است. تصویر از طریق Archinect

ابعاد کلایمر
ابعاد زیر جزییاتی است که معماران باید بدانند تا سازندگان را در مورد پارامترهای طراحی ساختمان خود به درستی آگاه کنند.

حداکثر فاصله سفر: دانستن کل مسافت عمودی که کلایمر باید طی کند به سازندگان کمک می کند تا نوع صحیح سیستم را برای به کارگیری تعیین کنند. به عنوان مثال، سیستم های هیدرولیک معمولاً بیش از شش طبقه را پشتیبانی نمی کنند در حالی که سیستم های کششی برای کلایمرهای بسیار بلندتر مناسب هستند.

حداقل ارتفاع طبقه: این بعد نشان دهنده فاصله فرود تا فرود است که به سازندگان کمک می کند تا کنترل حرکت کلایمر را برنامه ریزی کنند و هرگونه محدودیت در اندازه کابین را شناسایی کنند.

ابعاد راهرو: اگر ساختار شفت از قبل در جای خود قرار دارد، عرض، عمق و ارتفاع راهرو را در اختیار سازنده قرار دهید. اگر نه، و شما از ابتدا در حال ساختن هستید، ساده‌ترین کار این است که سازه را طوری برنامه‌ریزی کنید که بتواند یک سیستم استاندارد را در خود جای دهد.

ابعاد ورودی: عرض، ارتفاع و عمق ورودی به کاربرد کلایمر بستگی دارد. به عنوان مثال، ورودی های کلایمر بیمارستان معمولاً 4 تا 5 فوت عرض و 7 فوت ارتفاع دارند تا هر گونه تجهیزات پزشکی را در خود جای دهند. با سازنده خود در مورد اینکه بهترین ابعاد ورودی برای نوع شناسی و کاربرد شما چیست صحبت کنید.

ابعاد خودرو: مانند ورودی، ابعاد خودرو علاوه بر فاصله فرود تا فرود، به کاربرد و ظرفیت مورد نظر بستگی دارد. به عنوان مثال، کلایمرهای مسافری می توانند از 6 تا 7 فوت عرض و 4 تا 9 فوت عمق داشته باشند که محدوده ظرفیت بار 2000 تا 5000 پوند را نشان می دهد.

کلایمر آجر و شیشه توسط Carles Enrich; تصویر از طریق Carles Enrich

زیبایی شناسی کلایمر
نوع درب: درب کلایمر ممکن است تک سرعته، دو یا سه سرعته باشد که به تعداد پنل ها اشاره دارد. علاوه بر این، درها ممکن است تک کشویی از چپ به راست یا بازشو وسط باشند.

بند: به طرفین ورودی اشاره دارد که عمق بین راهرو و فضای داخلی خودرو را تشکیل می دهد. میله می تواند اشکال مختلفی داشته باشد، از جمله مربع، نوک تیز و پوزه.

طراحی کابین داخلی : پانل های کف، دیوار و سقف در طیف گسترده ای از مواد و سبک ها از جمله فولاد ضد زنگ، لمینت متالیک، لمینت رنگی، لمینت چوب، چوب، شیشه، مینا، وینیل، فرش و سنگ موجود است.

پنل عملیاتی خودرو (COP): COP پانل ناوبری داخل خودرو است. می‌توان آن را با مواد بی‌شماری، روکش‌ها، سبک دکمه‌ها و حتی نمایشگرهای LCD سفارشی کرد.

سیستم بالا بردن طناب Ultra KONE؛ تصویر از طریق Digital Trends

عملکرد کلایمر
سرعت: کلایمرهای کششی بدون دنده می توانند به سرعتی از 500 فوت تا 2000 فوت در دقیقه، سیستم های دنده ای تا 500 فوت در دقیقه و هیدرولیک تا 200 فوت در دقیقه دست یابند. حداکثر فاصله سفر همچنین می تواند بر سرعت انتخابی یک سیستم کلایمر تأثیر بگذارد، زیرا 30 ثانیه به عنوان حداکثر زمان سفر بین طبقات پایین و بالای هر ساختمان در نظر گرفته می شود.

ظرفیت: کلایمرهای مسافری معمولاً ظرفیتی بین 1000 تا 6000 پوند دارند در حالی که کلایمرهای باربری بر اساس قابلیت بارگیری طبقه بندی می شوند و می توانند تا 20000 پوند را تحمل کنند.

مصرف انرژی: به طور متوسط، کلایمرها حدود 5 درصد از برق کلی ساختمان را مصرف می کنند. واحدهای هیدرولیک در ساختمان‌های کم‌مرتبه معمولاً کارایی کمتری نسبت به کلایمرهای کششی در ساختمان‌های متوسط ​​تا بلند دارند. روش‌های صرفه‌جویی در مصرف انرژی مانند بسته‌های نرم‌افزاری هوشمند که به ترافیک کلایمر، مصالح سبز و روشنایی کارآمد پاسخ می‌دهند، می‌توانند به میزان قابل توجهی مصرف انرژی سیستم را کاهش دهند.

آتش سوزی: مهم است که محل ساختمان شما را مشخص کنید تا سازندگان بتوانند اطمینان حاصل کنند که بسته های کلایمر از قوانین آتش سوزی محلی پیروی می کنند. به عنوان مثال، برخی از کلایمرها دارای درهای کاملاً مقاوم در برابر آتش هستند.

Il Fondaco Dei Tedeschi توسط OMA

پله برقی
پله برقی ها قطعات نسبتاً پیچیده ای از ماشین آلات هستند، اما نیازی به یک مهندس مکانیک نیست که آنها را برای پروژه شما مشخص کند. سازندگان آنها را به عنوان واحدهای کامل می سازند، تحویل می دهند و نصب می کنند و تنها چند جزء کاملاً قابل شخصی سازی هستند. پیچیده ترین اطلاعاتی که باید ارائه دهید شامل جزئیات ابعاد و ظرفیت ساختاری فضای نصب و همچنین تعداد افرادی است که انتظار می رود در هر زمان معین در ساختمان تردد کنند. فراتر از آن، به رنگ و متریالی که برای پله‌ها، نرده‌ها، نرده‌ها و عرشه مد نظر دارید فکر کنید.

دفتر مرکزی شرکت کلایمر شیندلر در ایالات متحده | فاز 2 توسط Ikon.5 Architects

زیبایی شناسی پله برقی
مراحل: پله های پله برقی در آلومینیوم، فولاد و ترکیبات مصنوعی و همچنین طیف گسترده ای از پرداخت ها موجود است. متداول ترین روکش های طبیعی و پودری هستند. ابعاد متداول پله های پله برقی 24، 36 یا 40 اینچ است. علاوه بر این، قوانین ساختمانی ایالات متحده تصریح می کند که پله برقی ها نباید از زاویه شیب 30 درجه تجاوز کنند.

نرده: نرده های پله برقی معمولاً از پلاستیک یا لاستیک نرم تیره تشکیل شده اند که تقریباً در هر رنگی قابل تشخیص است.

نرده: نرده های پله برقی معمولاً از شیشه، آلومینیوم، برنز یا فولاد تشکیل شده اند. نرده ها معمولاً 36 تا 40 اینچ بلند و تقریباً ½ اینچ عرض دارند.

عرشه داخلی و خارجی : عرشه داخلی و خارجی به پوشش آلومینیومی یا فولادی اشاره دارد که محل اتصال بین نرده و پله های سیستم را می پوشاند. پوشش پودری و سایر پرداخت‌ها امکان تغییر رنگ و بافت را در این عنصر از پله برقی فراهم می‌کند.

نورپردازی: چراغ‌های ال‌ای‌دی معمولاً به نرده، شانه (منطقه بین پله‌های بالا و پایین و فرود)، شکاف‌های پله‌ها و دامن‌ها، به صورت نقطه‌ای یا نواری اضافه می‌شوند.

Bibliothèque Alexis de Tocqueville توسط BARCODE Architects و OMA

عملکرد پله برقی
گردش: بیان کنید که آیا شرایط لازم برای گردش دارید، از جمله حداکثر تعداد تخمینی افرادی که باید در شلوغ ترین زمان روز از پله برقی استفاده کنند. این ممکن است بر عرض پله و سرعت ماشین آلات مشخص شده تأثیر بگذارد.

سرعت: سرعت پله برقی معمولاً بین 75 تا 100 فوت در دقیقه است. دستیابی به سرعت‌های بالاتر در پله‌های برقی طولانی‌تر دشوارتر است، در حالی که هنوز سطح ارتعاش پایینی دارد.

مصرف انرژی: پله برقی ها معمولاً بین 2 تا 10 درصد انرژی خروجی ساختمان را تشکیل می دهند. بنابراین بسیار مهم است که در نظر بگیرید که پله برقی در حین کار چقدر انرژی مصرف می کند. بسیاری از تولیدکنندگان، سیستم‌های درایو کارآمد، قطعاتی که به انرژی کمتری نیاز دارند و نرم‌افزار مدیریت هوشمند انرژی ارائه می‌کنند.

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!