اینورترها در تأمین انرژی الکترونیک و تجهیزات الکتریکی، دارای ولتاژ جریان مستقیم برق بسیار مفید هستند. علاوه بر این، آن‌ها به طور گسترده‌ای در مراحل معکوس‌سازی منابع تغذیه سوئیچینگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مدارها براساس فن‌آوری سوئیچینگ و نوع سوئیچ، شکل موج، ورودی، فرکانس و شکل موج خروجی ، طبقه‌بندی می‌شوند.

اینورترها از لحاظ ورودی به دو نوع اینورتر تک ‌فاز و اینورتر سه‌ فاز تقسیم می‌گردند اما خروجی همه‌ آن‌ها سه فاز است.

اینورتر تک فاز خود به دو نوع اینورتر نیم پل و اینورتر تمام پل طبقه‌بندی می‌شود.اینورتر نیم پل یک بلوک ساختمانی اساسی در اینورتر تمام پل است و با دو سوئیچ ساخته می‌شود.مدار اینورتر تمام پل، جریان مستقیم را به جریان متناوب تبدیل می‌کند و با باز و بسته کردن سوئیچ‌ها در یک سری صحیح قابل دستیابی است. این نوع اینورتر دارای حالت‌های کاری متفاوت است که به سوئیچ‌های بسته بستگی دارد.

 

به دلیل اینکه اینورترها تاثیر بسیار زیادی در بازدهی و کارایی موتور دارند، همواره خرید اینورتر برای فعالان اتوماسیون صنعتی یک چالش بزرگ بوده است. باید بدانید که وجود تناسب میان اینورتر و موتور، تاثیر بسیار زیادی در طول عمر دستگاه‌ها دارد و می‌تواند از انتقال نوسانات جریان یا ولتاژ به دستگاه جلوگیری کند. اما این موضوع دو شرط اصلی دارد: 1) درایو خود را درست انتخاب کرده باشید 2) آن را به درستی نصب کنید.

 

انتخاب درست درایو متناسب با شرایط موتور، اهمیت بسیار زیادی در افزایش بازدهی دستگاه و طول عمر آن دارد. این دو سیستم باید هم از نظر ابعادی و هم از نظر توان‌های خروجی و ورودی با هم هماهنگی داشته باشند. این موضوع به شما کمک می‌کند تا مصرف انرژی و دیگر هزینه‌های خود را تا حد زیادی کاهش دهید. نکته مهم اینجا است که قبل از هر چیزی باید نیازهای دستگاه خود را تعیین کنید و سپس با توجه به این نیازها، بهترین گزینه را انتخاب نمایید. بسته به اینکه شما در چه صنعتی کار می‌کنید؛ ممکن است به دلایل مختلفی به اینورتر نیاز داشته باشید. پس زمانی که برای خرید اینورتر به بازار مراجعه می‌کنید؛ باید نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

 

به ابعاد موتور دقت کنید

زمانی که می‌خواهید یک درایو متناسب با موتور خود خریداری کنید؛ باید با توجه به ابعاد موتور، مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید. اگر ظرفیت اینورتر بیش از حد زیاد باشد؛ عملا بخشی از این ظرفیت بلا استفاده باقی می‌ماند و حتی ممکن است به موتور آسیب وارد کند. از سوی دیگر اگر ابعاد آن خیلی کوچک باشد؛ باز هم نمی‌تواند عملکرد خوبی را از خود نشان دهد و به دلیل اضافه بار آسیب خواهد دید. بنابراین باید ابعاد و نیازهای موتور را قبل از خرید اینورتر، در نظر داشته باشید.

ابعاد محل نصب را در نظر بگیرید

هر چند امروزه بیشتر اینورترها با اندازه‌های جمع و جوری ساخته می‌شوند و قابلیت نصب در محیط‌های کوچک را دارند؛ اما باید قبل از خرید اینورتر، محل نصب را مشخص کنید. به این ترتیب می‌تواند درایو را با در نظر گرفتن همه اصول استاندارد و ایمنی در زمان نصب، در محل مورد نظر خود نصب کنید.

 

به توان خروجی درایو دقت کنید

امروزه بهترین برندهای تولیدکننده اینورتر، محصولات خود را به‌گونه‌ای تولید می‌کنند که قابلیت تولید توان‌های خروجی در بازه گسترده از چند صدم وات تا چند صد وات را دارند. به همین دلیل می‌توانید آن‌ها را در صنایع مختلفی مانند دستگاه‌های بسته‌بندی، نوار نقاله‌ها، فن‌ها و پمپ‌ها به کار ببرید. اما باید دقت کنید که برای همه این موارد، به یک توان خروجی ثابت نیاز ندارید. به همین دلیل باید تفاوت اینورتر سنگین کار با اینورتر سبک کار را بدانید تا هم هزینه‌های شما برای خرید اینورترمنطقی‌تر شود و هم بتوانید بازده بالایی را دریافت کنید.

نوع بار واردشده به موتور را در نظر داشته باشید

به طور کلی بارهایی که به موتور وارد می‌شود؛ در دو دسته گشتاور متغیر و گشتاور ثابت قرار می‌گیرند. برای مثال در فن‌ها و پمپ‌ها نیاز به درایوی با گشتاور متغیر داریم که بتواند با تغییر سرعت، گشتاور را هم عوض کند. از سوی دیگر در مواردی مانند آسانسور یا جرثقیل، سرعت معمولا ثابت است و نیازی به تغییر گشتاور وجود ندارد. بنابراین درایوهایی با سرعت ثابت هم می‌توانند در این موارد پاسخگو باشند.

 

برای انتخاب و خرید اینورتر در حالت کلی نیاز به دانستن اطلاعاتی نظیر توان موتور، نوع تغذیه در دسترس برای اینورتر اعم از تکفاز و یا سه فاز است.

در ابتدای کاربرد مورد نیازتان، مهمترین رکن، خرید اینورتر است. برای خرید اینورتر مناسب در کاربرد موردنیاز خود باید ابتدا نوع بار، مورد مطالعه قرار گیرد.آیا بار نیاز به گشتاور راه اندازی بالایی دارد یا به اصطلاح در زیر بار راه اندازی می شود؟ یا در زمان کار دائم جریان ثابت بالا نیاز به شدت متغیری ندارد و یا نیازمند دقت فرکانسی برای داشتن یک سرعت ثابت و واقعی هست یا خیر. بدون شک اینورترهایی برای کاربردهایی نظیر پمپ و فن با کاربردهایی نظیر جرثقیل و آسانسور متفاوت هستند.

کاربردهایی مانند پمپ و فن و یا نوار نقاله، جزء کاربردهای عمومی به حساب می آیند که شما را برای انتخاب و خرید اینورتر دچار چالش نمی کنند و شما میتوانید از اینورترهایی برای کاربرد عمومی که معمولا به اینورترهای اقتصادی معروف هستند استفاده کنید.

 

بعضی از بارها نظیر اکسترودهای پلاستیک و پرس های ماشین آلات خطوط آجر و یا جرثقیل دارای گشتاور راه اندازی بالایی هستند و به عبارت دیگر در زیر بار راه اندازی می شوند. برای انتخاب و خرید اینورتر برای این بارها باید با دقت بیشتری عمل کرد و توصیه عمومی ، خرید اینورتر با یک رنج توان بالاتر نسبت به موتوراست.

 

در زیر، چند مدل اینورترخارجی نشان داده شده است تا شما را برای خرید اینورتر مورد نیازتان راهنمایی کنیم:

 

GIANDEL Pure Sine Wave Power Inverter 2200Watt DC 12volt to AC 120volt

Csm solar  inverter

5000w 48v 230v MPP Solar inverter 100A MPPT solar charger 500vdc zero transfer

CARESHINE   3000W Solar Inverter 24V Power Inverter Support Split Phase 80A MPPT 120V

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!