متاورس در راه است تا دنیا را متحول کند10 آذر 1400 1 رای

جهان روز به روز در زمینه فناوری پیشرفت‌های بیشتر و گسترده‌تری را تجربه می‌کند. زمانی بود که افراد می‌گفتند گوشی‌های هوشمند یک پیشرفت چشمگیر هستند و خیلی طول می‌کشد تا یک تکنولوژی جدید، فناوری‌های کنونی را پشت سر بگذارد ولی به زودی متاورس دنیا را متحول می‌کند. متاورس یک دنیای کاملاً نوین است که می‌آید تا کار بشر را در زمینه‌های مختلف آسان کند. در صورتی که شما هم تمایل دارید با این دنیای جدید آشنا شوید، تا پایان این مقاله با ما همراه بمانید.

چندی پیش مارک زاکربرگ، بنیانگذار و مدیرعامل مجموعه فیسبوک اعلام کرد که نام این مجموعه را به متا (Meta) تغییر داده است. تغییر نام برند فیسبوک، یک کار تشریفاتی صرف نیست. این مجموعه به فعالیت‌های خودش شکل و قالبی نو داده و می‌‌خواهد از این به بعد انقلابی شگفت‌انگیز در دنیای فناوری ایجاد کند. این انقلاب، متاورس (Metaverse) نام دارد. سوالی که ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده، این است که متاورس چیست، چه خصوصیاتی دارد و چگونه می‌خواهد دنیای فناوری را متحول کند. در ادامه این مقاله می‌خواهیم به پاسخ تمام این سوالات برسیم. در صورتی که شما هم در مورد این دنیای جدید کنجکاو هستید و تمایل دارید بدانید که در آینده با چه تحولات بزرگی روبرو می‌شویم، تا پایان این مقاله با همیار آکادمی همراه باشید.

متاورس چیست؟

پیش از آن‌که بخواهیم متاورس (Metaverse) را تعریف کنیم، باید بدانیم که این مفهوم از نظر لغوی به چه معناست. متاورس از دو کلمه متا (Meta) و ورس (Verse) تشکیل شده است. متا به معنای ماورا و فرا بوده و ورس هم مخفف و خلاصه کلمه دنیا (Universe) است. در واقع متاورس را می‌توان فرادنیا یا دنیایی فراتر از دنیای واقعی دانست. فرادنیا، تصویری از یک دنیای مجازی است که در دنیای حقیقی و واقعی ما وجود دارد. این مفهوم می‌خواهد ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدیدی را به دنیای ما اضافه کند.

فناوری‌های واقعیت مجازی (Virtual Reality یا VR) و واقعیت افزوده (Augmented Reality یا AR) دو عنصر اصلی و اساسی این دنیای جدید هستند. این دنیای جدید ویژگی‌ها و خصوصیات خاص خودش را دارد و می‌کوشد که ما را از بعد زمان و مکان آزاد کند و به ما اجازه دهد که دنیای جدیدی برای خودمان بسازیم و در آن زندگی کنیم. با توجه به تفاصیلی که بیان شد می‌توان متاورس را به صورت زیر تعریف کرد:

متاورس یک دنیای مجازی و سه بعدی است که افراد مختلف از طریق اینترنت می‌توانند به آن متصل شوند و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. فرادنیا یک شبکه گسترده از محیط‌های مجازی همیشه فعال است که کاربران آن می‌توانند از طریق عینک‌های واقعیت افزوده با یکدیگر و سایر اشیاء دیجیتالی پیرامون خودشان تعامل داشته باشند. در واقع متاورس جانشین اینترنت امروزی خواهد شد که سه عنصر حضور، تعامل‌پذیری و استانداردسازی در آن نقش اصلی را ایفا می‌کنند.

چند مثال ساده برای درک بهتر مفهوم متاورس

فرض کنید که در منزل و پشت میز کار خود نشسته‌اید و اتاقی ساده دارید. کافی است عینک واقعیت افزوده را به چشم خود بگذارید تا خودتان را در دل یک جنگل یا کنار دریا ببینید و در آن محیط بی‌نظیر مشغول به کار شوید. همچنین می‌توانید در منزل خود بنشینید و از طریق متاورس با هر کسی در دنیای پیرامون خودتان شطرنج بازی کنید. در این دنیای جدید دیگر لازم نیست که یک محصول را تولید و سپس خصوصیات آن را ارزیابی کنید. بلکه می‌توانید آن را در دنیای مجازی تولید و بررسی کنید و اگر مطابق استانداردهایی که در نظر دارید بود، آن را در دنیای واقعی تولید و عرضه کنید.

در جهان متاورس دیگر نیازی نیست که پزشکان روش‌های جدید و ابداعی خود را روی انسان‌ها یا حتی جانوران آزمایش کنند. آن‌ها می‌توانند در دنیای برتری که در آینده‌ای نه چندان دور در اختیارشان قرار می‌گیرد، فعالیت کنند و روش‌های خود را امتحان و اثربخشی آن را ارزیابی کنند.

بررسی تاریخچه متاورس

  • در سال 1985 شخصی به نام ریچارد گاریوت، برای نخستین بار واژه «آوتار» را مطرح کرد.
  • در سال 1992 بود که نویسنده‌ای به نام نیل استیونسون یک رمان تحت عنوان اسنو کراش (Snowcrash) نوشت و در این رمان داستان یک هکر جوان را حکایت کرد که برای مقابله با دشمنان به یک جهان برتر پا می‌گذارد و در آن رمان، نام این جهان برتر، متاورس بود. جالب است بدانید که در این رمان نوشته شده بود که شخصیت‌های رمان وقتی می‌خواهند به متاورس یا فرادنیا بروند باید عینک‌های مخصوصی به چشم بزنند.
  • پس از اینکه آقای نیل استیونسون رمان خودش را منتشر کرد، اصطلاح آواتار در بسیاری از رمان‌های تخیلی مورد استفاده قرار گرفت و در سال 2009 بود که فیلم هالیوودی آواتار به بازار آمد. فیلم بازیکن شماره 1 که سال 2018 به بازار آمد هم با محوریت شخصیت‌های آواتار به بازار عرضه شد.

اکنون هم که مارک زاکربرگ، مدیرعامل مجموعه فیسبوک تصمیم گرفته نام شرکت خود را به «متا» تغییر دهد، مسئله متاورس جانی مضاعف پیدا کرده و احتمالاً با سرعتی فوق‌العاده به سمت رشد و پیشرفت حرکت خواهد کرد.

نظر چند شخصیت مهم در مورد متاورس

در این بخش از مقاله می‌خواهیم بدانیم که مارک زاکربرگ، متیو بال، تیم سوئینی و رونی ابوویتز در مورد متاورس چه نظراتی دارند. ابتدا به نظر مارک زاکربرگ می‌پردازیم که اهمیت بسیار زیادی برای فرادنیا قائل است و بر این باور است که جهان دیر یا زود باید به این سمت حرکت کند. البته او روی حریم خصوصی و ایمنی فرادنیا هم تأکید زیادی دارد.

حریم خصوصی و ایمنی باید از روز اول در متاورس وجود داشته باشد. همچنین برای افزایش قابلیت‌ها و پتانسیل‌های متاورس، باید قابلیت همکاری وجود داشته باشد. ما می‌توانیم در متاورس احساس حضور داشته باشیم؛ مثل اینکه در کنار مردم هستیم، مهم نیست واقعاً چقدر از هم فاصله داریم.

متیو بال مدتی ریاست آمازون استدیوز را بر عهده دارد و اکنون خالق و مدیرعامل مجموعه متاورس پرایمر محسوب می‌شود. او از نزدیک با این دنیای جدید و مدرن سر و کار دارد و خیلی خوب می‌داند که متاورس چه قدرت خارق العاده‌ای دارد. وی معتقد است:

متاورس شبکه‌ای گسترده از جهان‌ها و شبیه‌سازهای پایدار است که به صورت لحظه‌ای پردازش می‌شوند. در متاروس، «هویت اشخاص»، «اشیای فیزیکی»، «تاریخ بشر» و حتی «سیستم‌های اقتصادی» پیوستگی خودشان را حفظ خواهند کرد. این مجموعه می‌تواند همزمان جامعه گسترده‌ای از افراد را پوشش دهد؛ بدون اینکه لازم باشد این افراد در یک مکان فیزیکی کنار هم قرار داشته باشند.

یکی از حوزه‌هایی که متاورس در آن ورود و آن را متحول می‌کند، بازی‌های ویدیویی است. تیم سوئینی یکی از بزرگان بازی‌های رایانه‌ای و بنیان‌گذار مجموعه اپیک گیمز و سازنده بازی فورت نایت در مورد متاورس می‌گوید:

متاورس می‌تواند پتانسیل عظیمی را برای اقتصاد جهانی فراهم کند. متاورس اصطلاحی مانند اینترنت است؛ هیچ شرکتی نمی‌تواند مالک آن باشد. نکته درخشان در مورد پلتفرمی به این بزرگی، «غیرقابل پیش بینی بودن» آن است.

رونی ابوویتز بنیان‌گذار مجموعه مجیک لیپ (Magic Leap) نظر جالبی دارد. او فرادنیا را «Xverse» نامیده و در مورد آن می‌گوید:

من معتقدم که Xverse نتیجه‌ای وحشی، ارگانیک و شگفت‌انگیز از آنچه امروز به عنوان اینترنت و وب به آن فکر می‌کنیم خواهد بود. وقتی امروز تصاویر و نمودارهای اینترنت را می‌بینید، شبیه یک ساختار بیولوژیکی است که مملو از اتصالات نورون و پیدایش حیات اولیه است. هیچ موجودی Xverse را کنترل نخواهد کرد. مفاهیم قدیمی در این جهان به شکلی جدید ارائه می‌شوند. ساختن این جهان به کاری تبدیل خواهد شد که همه می‌توانند انجام دهند (مانند ایجاد یک صفحه وب یا یک وبلاگ) و مردم می‌توانند بخش‌های غنی‌تری از زندگی بیرونی و درونی خود را با سرعت فوق‌العاده بالا در سراسر کره زمین به اشتراک بگذارند.

مزایای متاورس

ویژگی‌های اصلی یا مزایای متاورس واقعاً زیاد است و اگر بخواهید در مورد خصوصیات و مزایای این دنیای جدید و برتر صحبت کنیم، به راحتی می‌توانیم یک کتاب بنویسیم. در این بخش از مقاله به صورت مختصر و مفید در مورد ویژگی‌های اصلی یا مزایای متاورس صحبت خواهیم کرد:

1. حضور

یکی از ویژگی‌های مهم این دنیای جدید این است که انسان به صورت ملموسی در آن حضور دارد. درست است که این حضور در قلب مفهوم آواتار اتفاق میفتد ولی احتمالاً با تکامل این دنیای برتر و جدید، شخصیت‌های جدیدتری هم در این جهان تشکیل شود. تکامل بازی‌های کامپیوتری را در نظر بگیرید. این بازی‌ها از ابتدا تا به حال چقدر رشد و پیشرفت کرده‌اند؟

2. سرعت

سرعت، مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی و مزیتی است که متاورس دارد. فرادنیا دیگر نیاز کاربران به جستجو را از بین می‌برد. در این دنیای جدید کافی است انسان اراده کند تا هر آنچه که نیاز دارد، به صورت لحظه‌ای در اختیارش قرار بگیرد.

3. امکان ساخت دنیای جدید برای کاربران

کاربران می‌توانند این دنیای جدید خود را همان طوری که دوست دارند بسازند. شما به عنوان یک کاربر می‌توانید این دنیا را به همان صورتی که علاقه دارید بسازید. مثلاً می‌توانید برای خودتان یک اتاق کار بسازید تا پس از زدن عینک واقعیت افزوده در محیط این اتاق قرار بگیرید و از حضور در آن لذت ببرید. این در حالی است که در واقعیت شما در اتاق خواب خود نشسته‌اید.

4. امکان برقراری ارتباط با افراد در دنیای واقعی

چیزهایی که در دنیای متاورس وجود دارد، می‌تواند در دنیای واقعی هم تأثیرگذار باشد. به عنوان مثال شما می‌توانید در منزل خود بنشینید و با کسی که در آمریکا در منزل خود نشسته است، یک ملاقات کاری داشته باشید. درست است که این ملاقات از طریق آواتارهای شما و طرف مقابل انجام می‌شود ولی مسئله این است که این ارتباط مجازی روی عملکرد و تصمیم‌های شما در دنیای واقعی هم تأثیر دارد.

5. کاهش چشمگیر هزینه ها

در متاورس دیگر خبری از حمل و نقل و رفت و آمدهای عجیب و غریب و طولانی نیست. شما می‌توانید در منزل یا محل کار خود بنشینید و از طریق آواتار خود به فضایی که مد نظر دارید، سفر کنید. بنابراین هم هزینه‌های شما به میزان چشمگیری کاهش می‌یابد و هم آسیب‌های زیست محیطی مثل آلودگی هوا از بین می‌رود. به علاوه در دنیای واقعی باید برای برگزاری یک جلسه به کشور دیگری بروید، زمان خود را صرف کنید، به مکان خاصی بروید تا بتوانید در یک جلسه شرکت کنید. اما دیگر هیچ کدام از این نگرانی‌ها معنا ندارد و با متاورس می‌توان همه کارها را خیلی راحت و بی‌دغدغه انجام داد.

6. هوشمند شدن ابزارها در متاورس

هوشمند بودن یکی دیگر از ویژگی‌های متاورس است. در حال حاضر بسیاری از مردم جهان دوست دارد که همه ابزارها و فعالیت‌های جهان هوشمند شود تا بتوانند از راه دور محیط کار خود را بررسی کنند تا لوازم خانگی را خاموش و روشن کنند. فرادنیا به گونه‌ای است که می‌کوشد این تغییر و تحولات را برآورده کند. به عنوان مثال کسانی که در زمینه گلخانه و کشاورزی مدرن فعالیت می‌کنند، می‌توانند از طریق ابزارهای هوشمند دمای محیط گلخانه را بررسی کنند و در صورت لزوم این دما را افزایش یا کاهش دهند.

7. مبادلات اقتصادی از طریق ارزهای دیجیتال

در دنیای برتری که در آینده نه‌چندان دور می‌خواهیم وارد آن شویم، تمام مبادلات اقتصادی از طریق ارزهای دیجیتال که مفهومی کاملاً مجازی هستند، صورت می‌گیرد. دلیل استفاده از ارزهای دیجیتال در متاورس این است که در این جهان نمی‌توان با یورو و دلار معامله کرد و به همین خاطر چاره‌ای جز استفاده از رمزارزها نیست.

معایب و محدودیت های متاورس

حال که مزایای فرادنیا یا دنیای برتر را بررسی کردیم، زمان آن رسیده است که با محدودیت‌ها و معایب آن هم آشنا شویم؛ چون هر مفهومی که یک سری مزایا دارید، می‌تواند گاهی به زیان انسان عمل کنید. در ادامه به چند مورد از معایب این دنیای جدید اشاره خواهیم کرد:

1. مقاومت احتمالی دولت ها در برابر متاورس و مشکلاتی قانونی

یکی از معایب یا محدودیت‌هایی که احتمالاً متاورس با آن روبرو می‌شود، مشکلات قانونی است. متاورس هم مثل دنیای ارزهای دیجیتال، یک مفهوم غیرمتمرکز و غیر قابل مدیریت و کنترل است و معمولاً دولت‌ها با چنین مفاهیمی کنار نمی‌آیند. در صورتی که دولت‌ها با فرادنیا کنار نیایند ممکن است پیشرفت و تکامل این جهان برتر با مشکل روبرو شود ولی شک نکنید که هیچ عامل نمی‌تواند جلوی تحقق این دنیا را بگیرد.

2. از بین رفتن لذت های فیزیکی و شکل گیری جهانی کاملاً نو

درست است که دنیای برتری که انتظارش را می‌کشیم، زندگی ما را راحت می‌کند و باعث می‌شود که خیلی راحت و با سرعت بالا کارهای خود را انجام دهیم و به اهدافی که در سر داریم برسیم ولی در هر حال در کنار این سرعت بالا، ما یک سری از لذت‌های فیزیکی را از دست می‌دهیم. مثلاً دیگر مسافرت نمی‌کنیم و با مردم و فرهنگ نقاط مختلف جهان آشنا نمی‌شویم. این محدودیت یکی از مسائل و نگرانی‌هایی است که برخی از افراد با آن دست به گریبان هستند. پیشرفت و تکامل فناوری و زندگی هوشمندانه مزایا و محاسن زیادی برای بشر به همراه داشت ولی در نقطه مقابل، بشر را در انزوا فروبرد. متاورس هم قطعاً چنین عیبی را به همراه دارد و با مجازی کردن همه کارها در زندگی انسان، همین اندک ارتباط فیزیکی که بین انسان‌ها باقی مانده را نابود می‌کند.

3. ناتوانی برخی انسان ها برای سازگار شدن با این دنیای جدید

دنیای جدید متاورس قاعدتاً اصول و قواعدی دارد که ممکن است برخی انسان‌ها نتوانند با آن کنار بیایند و در نتیجه مجبور می‌شوند که کارهای خود را با همان روال قبلی انجام دهند. همان طور که می‌دانید بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که به جای استفاده ار همراه بانک، کار خود را به صورت حضوری و نقدی انجام دهند. همچنین در دنیای امروز خیلی از انسان‌ها گوشی هوشمند ندارند و گوشی‌های قدیمی را ترجیح می‌دهند. متاورس هم از این قاعده مستثنا نیست.

شما متاورس را چگونه ارزیابی می کنید؟

در حال حاضر در عصر فناوری زندگی می‌کنیم و به لطف سایت‌ها، هوش مصنوعی، اینترنتی شدن کسب و کارها و شبکه‌های اجتماعی، زندگی انسان‌ها به طور کامل متحول شده است و زندگی امروز ما با همین 10 سال پیش از زمین تا آسمان فرق دارد. زمانی بود که برای پرداخت یک قبض در بانک باید زمین و آسمان را به هم می‌دوختیم، چند سال معطل می‌شدیم تا بتوانیم یک قبض را پرداخت کنیم ولی امروز بسیاری از کارها در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌گیرد و همه این اتفاقات را مدیون نعمت فناوری هستیم.

پیشرفت فناوری در کنار تمام محاسن و مزایایی که به دنبال داشت، باعث شد که بشر نسبت به قبل منزوی‌تر شود. اکنون کسانی هستند که دیگر کسب و کارشان را هم به داخل منزل برده‌اند و ممکن است هفته‌ای چند ساعت از منزل بیرون بیایند و با محیط اجتماعی ارتباط برقرار کنند. بنابراین انزوا یکی از معایب بزرگی است که فناوری برای ما به همراه داشت. اکنون دنیای برتر یا فرادنیا (متاورس) می‌آید تا کارها را خیلی آسان و انزوا را خیلی عمیق‌تر کند.

در صورتی که این مقاله برای شما جالب، مفید و آموزنده بود، پیشنهاد می‌شود مقاله هوش مصنوعی را مطالعه کنید. در این مقاله با یکی از مفاهیم و اصول بنیادی متاورس آشنا خواهید شد. آیا تجربه‌ای از فناوری واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده دارید؟ از نظر شما متاوری چه مزایا و معایبی دارد؟ با توجه به این دنیای برتر، وضعیت بشر در آینده از نظر اقتصادی، زیست محیطی و سیاسی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ لطفاً نظرها و پیشنهادهای خود را با ما و همراهان همیار آکادمی در زیر همین پست به اشتراک بگذارید.

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!