آب اکسیژنه یا هیدروژن پراکسید چیست؟ آب اکسیژنه، مایعی به رنگ آبی کم رنگ است و به عنوان اکسید کننده و سفید کننده مورد استفاده قرار می گیرد. آب اکسیژنه از رایج ترین مواد شیمیایی است و کاربردهای بسیاری در صنایع گوناگون دارد.

در این مقاله سعی داریم در مورد چیستی، کاربرد و اثرات این ماده صحبت کنیم و حتما شگفت زده خواهید شد که در چه محصولاتی به کار می رود و چه مزایایی دارد با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

آب اکسیژنه با کیفیت و قیمت مناسب را می توانید از شرکت پیشگامان شیمی تهیه کنید. شرکت پیشگامان شیمی با 10 سال فعالیت در حوزه مواد شیمیایی یکی از برندهای شناخته شده دراین صنعت به حساب می آید.

جهت خرید آب اکسیژنه از مجموعه مواد شیمیایی پیشگامان شیمی با ما در ارتباط باشید.

 آب اکسیژنه چه نوع ماده ای است

آب اکسیژنه مایعی کمرنگ با بویی نسبتا تند و طعم تلخ و محلول در آب است. این ترکیب شیمیایی یک ضدعفونی کننده و سفید کننده به حساب می آید. آب اکسیژنه ماده ایی آنتی باکتریال است که در مجاورت با نور به راحتی تجزیه می شود از این رو در بطری هایی با رنگ تیره از آن محافظت می شود.

هیدروژن پراکسید همانگونه که از نامش پیداست ترکیب هیدروژن و اکسیژن است با فرمول H2O2 . آب اکسیژنه اسیدی ضعیف و اکسنده ایی قوی است از اینرو یک نوع سفید کننده نیز به شمار می رود.

آب اکسیژنه از چه چیزی درست می شود

آب اکسیژنه ساده ترین پراکسید پیوند اکسیژن – اکسیژن است است. آب اکسیژنه در روش های قدیم از طریق صنعتی با هیدرولیز آمونیوم پرسولفات با فرمول (NH4)2S2O8 تهیه می شد ولی در این زمان از واکنش کاتالیستی تولید می شود. آب اکسیژنه با روش اتواکسیداسیون تولید می شود.

آب اکسیژنه چگونه تجزیه می شود

هیدروژن پراکسید در مجاورت با آب یا هوا به سرعت تجزیه می شود. آب اکسیژنه ساده ترین پراکسید است و به دلیل ترکیب ناپایداری که دارد با قرار گرفتن در معرض نور خورشید تجزیه می شود و بی اثر می گردد.

آب اکسیژنه خود به خود و در واکنش به گرما به آب و گاز تجزیه می شود. بلع این ماده بسیار خطرناک است چرا که در معده تجزیه شده و مقدار زیادی گاز آزاد می کند و باعث خونریزی داخلی می شود.

محلول این ماده به دلیل سرعت در تجزیه پذیری با محلول های پایدار سازی چون دی از تجزیه هیدروژن پراکسید چه بدست می آید

پراکسید هیدروژن در صورت غیاب کاتالیزورها، به آرامی تجزیه می شود در صورتی که در معرض گرما قرار بگیرد به آب و اکسیژن تجزیه می شود و عمل تجزیه در محیط بازی سریع تر انجام می گیرد.

آب اکسیژنه که با فرمول 2H2O2  می باشد در صورت تجزیه به O2+2H2O تبدیل می شود.

فسفات ها، کمپلکس کننده آلی یا ترکیبات قلع همراه است.

آب اکسیژنه را در چه ظرفی نگهداری می کنند

آب اکسیژنه به این علت که با در معرض نور و گرما قرار گرفتن به آب و اکسیژن تبدیل می شود باید در محیطی تاریک و دور از نور و گرما قرار بگیرد. محل نگهداری آب اکسیژنه باید دارای تهویه مناسب باشد و در مجاورت مواد قابل اشتعال قرار نداشته باشد. هیدروژن پراکسید را در ظروفی قهوه ایی رنگ ذخیره و نگهداری می کنند.

موارد مصرف هیدروژن پراکسید

هیدروژن پراکسید موارد مصرفی بسیار زیادی در جنبه های مختلف دارد. به دلیل اینکه هیدروژن پراکسید یک ضدعفونی کننده نیز می باشد می توان برای شستن ظرفها نیز با مخلوط کردن در مایع ظرفشویی، تمیز کردن سرویس بهداشتی از آن استفاده کرد.

آب اکسیژنه به دلیل خاصیت اکسیدکنندگی بالایی که دارد در برخی از مواد غذایی چون، آرد گندم، روغن خوراکی و… به عنوان سفید کننده مورد استفاده قرار می گیرد.

در روند بسته بندی موادغذایی نیز مانند، نوشیدنی ها، فرآورده های لبنی برای ماندگاری بالا و با کیفیت به عنوان یک ضد عفونی کننده عملیات استریل کردن را بر عهده دارد.

این مایع شفاف تنها 35 درصد در گرید خوراکی استفاده می شود.

ترکیب شیمیایی هیدروژن پراکسید در صنایع بیشترین کاربرد را دارد و درصدهای 35 الی 90 درصدی در بازار موجود است. در صنعت کاغذ و خمیر کاغذ به عنوان یک سفید کننده مورد استفاده قرار می گیرد و یک ماده ضد جوهر شناخته می شود.

هیدروژن پراکسید همانطور که گفتیم یک سفید کننده شیمیایی به شمار می رود. برای از بین بردن لکه های خونی و سفید کردن لباس ها آب اکسیژنه بسیار کاربردی است.

آب اکسیژنه در صنعت و بهداشت و صنایع غذایی خاصیت و کاربردهای جالب توجه و ویژه ایی دارد که برخی دیگر از موارد کااربردی را در ذیل به طور جداگانه مورد بررسی قرار می دهیم.

آب اکسیژنه با آب معمولی چه تفاوتی دارد

آیا آب اکسیژنه همان آب معمولی است؟ باید بگوییم که خیر به هیچ عنوان این دو تعریف یکسانی ندارند و با هم متفاوتند. آب اکسیژنه یک ماده صنعتی است که کاربردهایی در صنعت، پزشکی و بهداشت دارد و هرگز به عنوان مصرف خوراکی نباید مورد استفاده قرار گیرد. این ماده به شدت برای مجاری تنفسی خطرناک است و توصیه می شود زمانی که از این محصول استفاده می کنید ماسک بزنید.

نتیجه گیری:

آب اکسیژنه یک محلول شیمیایی است که به عنوان سفید کننده و ضدعفونی کننده در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و ویژگی ها و خواص بسیاری دارد. آب اکسیژنه خاصیت ضدعفونی کنندگی و درمانی دارد و یکی از مهمترین خواص آن سفیدکنندگی آن است که بیش از 60 درصد از تولید هیدروژن پراکسید برای سفید کردن کاغذ است. آب اکسیژنه با وجود فواید و کاربردهای بسیاری که دارد خطراتی نیز به همراه دارد. در صورت استفاده حتما از دستکش استفاده نمائید، ماسک فیلتردار بزنید تا وارد تنفستان نشود، این محصول به هیچ عنوان خوراکی نیست از بلعیدن آن خودداری کنید. از اینرو باید موارد ایمنی را رعایت کنید.

منبع : شیمی صنعت

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!